Drie keer met de holglas

vrijdag, zaterdag en zondag - 3, 4 en 5 februari 2017

Nu het ijs weer van het water is, was de drang om te vissen groot. Natuurlijk met mijn 'nieuwe'' Fairplay holglas hengel, waarbij mijn nieuwe GAE streamers aan de spelt moesten.

Vrijdagmiddag na het werk, een sloot in de nabijheid opgezocht, nog even voor het donker werd. Toen ik de streamer voorlangs een brug trok, was er weerstand en begon er een vis te zwemmen. Hij trok 'm flink door de slip terwijl de Fairplay een mooie parabool vertoonde. Er was voorafgaand geen felle tik, alleen weerstand voelbaar. Daarom twijfelde ik gelijk of het wel een roofvis was. En dat bleek, een brasem was in zijn flank gehaakt en maakte er een mooie sport van. Toch was dit minder genieten dan bij een normaal gehaakte roofvis.
Halverwege de aansluitende sloot, pakte een gretig klein snoekje de streamer. En zelfs dit format snoekjes geven nog een leuke actie aan de volglas Fairplay hengel.
Einde sessie 1 van het weekend.

Zaterdagmiddag was er weer een uurtje tijd over. Nu op de fiets de wijk in. De eerste streamer die ik aan de spelt hing was een J2 van ongeveer 18 cm. Hierop kreeg ik een aanbeet, een tik en een klein beetje weerstand wat snel ophield. Te vaak heb ik nu op dit formaat streamer een aanbeet gehad, waarbij ik de vis, meestal snoek, niet haak. Daarop de kleinere Z3 van 13 cm aan de spelt gehangen.

Onder een treurwilg zag ik een vis jagen. Deze vis kon ik vanaf de kant niet met het kunstaas bestoken. Waarop ik de bosjes ingegaan ben zodat ik de streamer mooi onder de treurwilg kon werpen. Bij de derde worp, BAM!

Volgende sloot, geen actie, einde sessie 2 van het weekend.

Zondagochtend, tegen de middag, kon ik weer op pad. Deze keer ook met doodaas hengels. Toch maar weer proberen, maar op nieuwe stekken die ik nog niet met doodaas bevist had. Lang verhaal maar weer kort. Na 3 stekken, ieder een half uur en geen aanbeet was het weer klaar met het doodaas en kon het struinen met de holglas beginnen.

Op de kop van de eerste sloot kreeg ik een aanbeet, maar de snoek miste de streamer. De kolk met achterlating van de bubbels, waar de snoek stond, waren bijzonder goed zichtbaar. Omdat de snoek geen interesse meer toonde, even op en neer naar een andere sloot om vervolgens weer terug te keren. Bij de tweede worp, BAM! Tijdens de dril sprong deze snoek met een snoekduik door de lucht, prachtig.
In dezelfde sloot, maar dan de andere kop, probeerde een snoek tot driemaal toe om de streamer te pakken. Wat een slechte timing had dit beest of was ik te gretig. Maar bij de vierde worp, BAM!
Deze snoek had opvallend veel bloedzuigers op zijn lijf.
In de naast gelegen ringvaart lag veel drijfvuil in een kom. Hier moest wel snoek staan. Na lang proberen om de streamer, zonder vuil, mooi te laten wapperen kreeg ik hier dan toch ook mijn aanbeet. BAM, nummer drie.
Er zijn toch wel heel veel snoeken die geregeld midden op hun flank flinke littekens hebben. 
De snoek van zaterdag en de laatste twee snoeken van zondag hadden deze in ieder geval. 
Oorzaak? Aalscholvers of grotere soortgenoten, want de beschadigingen zitten bijna consequent op beide flanken. Als iemand de oorzaak weet, verneem ik dit graag.

Nu heb ik er een aantal sessies op zitten met mijn 'nieuwe' Fairplay holglas hengel van Jan Schreiner met GAE streamers en ik kan niet anders zeggen dat het bijzonder leuk vissen is in ondiepe sloten. Het werpen van het kunstaas is minder nauwkeurig dan met een strakke hengel, maar de dril is daarentegen super gaaf.

Grtx, FER

7 opmerkingen:

  1. Aalscholvers... doordat de snoek net te groot is kan de vis ontsnappen maar houdt er flinke striemen aan over. Een hap van een andere snoek geeft een veel bredere wond met tandafdrukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, dus zelfs in onwijs ondiepe sloten struinen deze rotvogels hun hapje bij elkaar.

      Verwijderen
  2. Dat zijn lekker dagen met veel actie zeg. Misschien een iets kleinere, enkele haak hangen achter de de eerste haak zodat je op die ene streamer minder missers krijgt, of is de actie dan verdwenen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Extra haak, zat ik ook al aan te denken. Dank voor tip, ga ik zeker bevestigen met een rubbertje om afschuiven te voorkomen. Die 18 cm vist wel lekker en heeft geeft veel actie.

      Verwijderen
  3. Hallo Fer, Leuk om te lezen, dat je zo veel plezier beleeft aan het vissen en vangen met je Fair Play spinhengel! Misschien een irrelevant detail, maar je hengel is een holglas en geen volglas.;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, klein detail, maar wel van essentieel belang. Dank!

      Verwijderen
  4. Yep, absoluut holglas - de snoeken zijn er niet minder fraai door geworden 😉

    BeantwoordenVerwijderen