Fair play en GAE streamers

Zaterdag 14 januari 2017

Na de aanschaf van een vijf grams Fair Play hengel van Jan Schreiner en het ontvangen van een aantal streamers van Gerrit Elbertse moest en zou er gevist worden.

Zaterdagmiddag bleek er tussen de buien door een gaatje van ongeveer twee uurtjes, zonder neerslag, om op pad te gaan. Aan de spelt van de dunne titanium onderlijn, als eerste, de J2 rood witte GAE streamer bevestigt. Ik was bijzonder benieuwd hoe het werpen met de Fair Play hengel mij verging. Normaliter vis ik met veel strakkere hengels, terwijl deze hengel al buigt bij een zuchtje wind.

Het is even wennen, maar redelijk snel kon ik de streamer aardig op de plaats wegzetten waar ik wilde. Niet helemaal zo nauwkeurig als met een strakkere hengel, maar dat verdient misschien nog wat oefening.

Terwijl ik de streamer voor een brug langs haalde onstond er weerstand. Geen knal of tik op de top gewoon extra weerstand, waarna bleek dat een snoek zich aan de streamer vergrepen had. OK, nu de dril. Deze verliep super gaaf, de hengel boog als een mooie parabool en de snoek deed meerdere vluchtpogingen die perfect door de hengel werden opgevangen, waarna ik snoek rustig met een kieuwgreep uit het water kon tillen. Yes, de eerste met de Fair Play en GAE streamer was al snel gevangen.
De volgende sloot was aan de beurt. Op de kop van een sloot onstond een kolk aan de linkerzijde, terwijl ik de streamer eerst in het midden en daarna aan de rechterzijde van de sloot wierp. Blijkbaar was een snoek geactiveerd door, voor de streamer, vluchtende aasvissen.

Uiteindelijk kreeg ik toch een aanbeet aan de rechterkant van de sloot. De snoek kwam naar de oppervlakte, maar wist zich te ontdoen van de haak. Dit kwam doordat een staart van de streamer over de haakpunt lag en zodoende geen 'vlees' kon pakken. De rest van de sloot bleef het stil, net zoals de volgende smalle sloot, waarbij ik een kleinere rood zwarte streamer gebruikte vanwege het bijzonder heldere water.

In een ander onogelijk slootje hingen een paar bosjes over het water en was er een bruggetje naar een paar woningen, dat bijzonder naar snoek rook. Eigenlijk vis ik te vaak tegen beter weten in 'stekken' af waarbij de pak kans op een snoek relatief klein is. Toch is het wel weer leuk, omdat je dan toch geregeld verrast wordt. Dit terwijl ik van sommige locaties gewoon weet dat de kans dat daar een snoek staat bijzonder groot is, dus waarom niet gewoon meer fietsen en de echte hotspots afvissen met een nog groter resultaat tot gevolg. Nou ja, het is niet alleen het vangen wat het vissen maakt.

Anyway, terug naar de bosjes en de brug. De snoek bij de bosjes kon ik niet verleiden, terwijl er wel een keer een kolk te zien was. Onder de brug kreeg ik wel een aanbeet op de J2 rood witte streamer. Een tik, enige korte weerstand en een kolk verraadde de aanbeet, maar deze kon ik niet verzilveren. Een volgende aanbeet op deze streamer wilde de snoek niet meer doen. Het slootje even verder af gevist en vervolgens de rood zwarte streamer aan de spelt gehangen.

Terug bij de brug, had de snoek wel weer interesse in de rood zwarte streamer. De kolk was er eerder dan de aanbeet, maar nu hing ie wel. Wederom was de dril bijzonder gecontroleerd met een parabolische hengel in de hand, ondanks de meerdere vluchtpogingen.
De vangst werd gadegeslagen door een vader met dochter die bewoners waren van een woning over de brug. Het dochtertje nog even de tandenrijen van de snoek laten bewonderen, wat ze doodeng vond, terwijl haar vader haar gerust stelde.

Hier op was de pret over, want de donkere wolken pakte zich samen en net voordat ik weer thuis was, begon het flink te sneeuwen.

De eerste kennismaking met de Fair Play hengel en GAE streamers was een feestje!

Grtx, FER

7 opmerkingen:

  1. Top Fer! Heb nu alweer zin in onze volgende sessie, jij met je nieuwe Fairplay en ik met met nieuwe jerkbait set, Game on!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen dat jij ook de mindere stekjes afvist. De verrassing daar is gewoon vele malen groter als je toch een vis pakt en de lach is dan ook groter.

    BeantwoordenVerwijderen