Rijenkarper 6

Zaterdag 29 oktober 2016

's ochtends gevoerd en 's middags de boel afromen, dat was de insteek. Een keer een paar uur voor het aanvangen van het vissen voeren doe ik bijna nooit. Wellicht dat de rijenkarpers tijd nodig hebben om aan de dis te schuiven.

Naast mijn penhengel heb ik ook een paar keer boilies gevoerd en met een hengel met een boilie op een delkim gevist. Tot dusverre leverde dit nog helemaal niets op, terwijl ik niet mag klagen over mijn vangsten. Vandaag ging de boilie hengel met twee boilies te water. En eindelijk kreeg ik een keer beet op deze hengel. De dril was niet spectaculair, maar rustig en stevig en dus een grote vis. En dat bleek de grootste die ik ooit in de Wormer gevangen heb!
Wat een beest en wat een bek.
Ik moest erg lachen omdat er een paar pinken ook bijzonder geïnteresseerd in deze grote vis waren. Ze likte mijn camera en statief en trokken zelfs aan de onthaakmat, waar ze zelf flink van schrokken en toch deden ze het nog een paar keer.
De volgende aanbeet was op de broodvlok. Op één of andere manier zat mijn lijn vlak bij de kant vast. De vis zat gehaakt aan de andere kant met het obstakel in het midden. Vanzelf een hele vreemde dril. Terwijl ik zonder weerhaak vis, dus als je geen druk houdt en de vis gaat allerlei vreemde kanten op dan is de kans op lossen groot. Toch bleef de vis aan de lijn, maar met geen mogelijkheid kreeg ik de lijn van het obstakel los. Vervolgens jas uit, pet af, hoodie uit en op mijn buik om de lijn in het water tot het obstakel te volgen. Uiteindelijk was de vis toch los gekomen en kon ik de lijn binnen halen. Zou dit de rijen zijn geweest?
De geraffelde lijn vervangen en vissen maar weer. Nu ging de delkim af en weer had een grote schubkarper de twee boilies gepakt.
Toeval of niet, maar er wordt beweerd dat er grotere karpers gevangen worden met het vastlood systeem en dat kan ik op basis van deze twee vangsten, in vergelijking met alle andere vangsten in de Wormer, eigenlijk wel bevestigen.
Na de vangst van de eerste grootste karper, was dit een kers op de slagroomtaart en eigenlijk was ik dus wel klaar. En toch, nog geen rijenkarper dus ben ik nog maar even door gegaan met vissen.


Er volgde nog drie karpers op de broodvlok. 

Op de vastlood hengel had ik ook nog een keer beet gehad, maar de delkim ging niet af omdat de karper richting de hengel zwom en ik geen swinger had geïnstallerd. De karper had het lood tussen stenen vast gezwommen en zichzelf gelost terwijl de haak uitgebogen was. Helaas, was dit wellicht een rijenkarper geweest? Ik zal het nooit weten.

Nou ja, geen rijenkarper, maar wel de grootste karper in de Wormer ooit, dus weer een gedenkwaardige sessie.

Grtx, FER

2 opmerkingen:

  1. Hi Fer..

    Dat zal 'm geweest zijn.. :-)
    Maar is die rijenkarper nog wel zo nodig?
    Want je vermaakt je goed zo ....!

    Congratz & succes !



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's zeker waar, maar een doel nastreven is altijd goed.

      Verwijderen