Jarig

zondag 28 augustus 2016

Ondanks dat mijn schatje jarig was, mocht ik vissen met mijn matties. We begonnen om 7:00 uur in een stadsgracht, aangezien Harry daar 's ochtends vroeg al aanwezig was. Er was een karper actief onder het kantje.

Helaas kon Harry deze niet verschalken en kregen we voor de rest geen aanbeten van karpers. Na het vangen van een kleine brasem was het klaar en gingen we een polder in. Deze keer de Wormer polder. Door de polder heen maakte we, of eigenlijk ik, op twee plekken twee voerstekken aan. Uiteindelijk eindigde we bijna aan het einde van de polder, waar we zijn gaan vissen zonder eerst voerstekken aan te maken. Instanterdestant.
Er waren hier zeker karpers actief in de ondiepe sloten. Bellen, kolken en af en toe een staart waren zichtbaar. In de praktijk blijkt het toch moeilijk om deze random azende karpers te vangen. Ik was er daarom op gegeven moment ook klaar mee en ben terug gereden naar de tweede aangemaakte stek.

Al snel kreeg ik hier beet en ving ik een giebel. Hmmm, had ik nog nooit gevangen in de Wormer. Vind het nooit een straf, op één of andere manier een leuke vis, ondanks de beperkte kracht in vergelijking met een karper.

Nu op de andere voerstek, waar karper flink actief was. Ondanks het lange wachten bleek het toch een lijnzwemmer die kort, vals gehaakt, bleef hangen. Hierop een klein knolletje.
En nog één.
En nog één.
De stekken waren behoorlijk verstoord, dus op naar de eerste aangevoerde stekken. Op een hoek was het ook redelijk snel raak. Deze keer een groter formaat schubkarper. Stukken sloot werden omgeploegd en de stank van het donkere water was goed te ruiken. Wat een powerhouse, ondanks dat het geen gigabig was gaf ie erg leuke weerstand.


Het bleek een twotone schub te zijn. Altijd leuk om afwijkingen te constateren. Ook al is geen enkele karper hetzelfde als je nauwkeurig kijkt.
Pieppiep, een appie, Hé, Harry had ook eindelijk een karper gevangen. Na een vals gehaakte karper in de staart, een losser en een aantal niet gehaakte karpers was het toch gelukt.
Op de andere voerplek op de eerste stek ving ik nog een karper. Oei, de weg lag hier wel erg hoog en ik moest flink rekken om de karper in mijn net te krijgen zonder een nat pak te krijgen. Weer een beter formaat karper dan de eerste drie karpers.
Gelukkig, Ed had ook zijn karper te pakken. Respect voor de mannen dat ze het zo lang hebben vol gehouden om een karper op de eerste stek te vangen. Getriggerd door de random rond schuimende karpers hadden ze goede hoop gehouden, met uiteindelijk een karper in het net per man als resultaat.
Voor mij was het klaar, ik moest naar huis om feest te gaan vieren. Recentelijk vernomen dat er in de Wormer ook rijenkarpers rond zwemmen, heb ze nog nooit gevangen, maar zijn nu wel een target geworden. Nieuwe uitdaging!

Grtx, FER

9 opmerkingen:

  1. Lekker druk bezig geweest zo met z'n allen Fer.. Succes met de rijen..!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker bezig, we moeten toch alles in ons korte leventje proppen. Live life to the max!

      Verwijderen
  2. Klasse mannen! Rijenkarpers - gaaf!!!

    Groeten uit Volendam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd, ben benieuwd of ik/we die kunnen verschalken. Heb jij die al eens gevangen in 'jou' polder?

      Verwijderen
    2. Hoi Fer,

      Ik heb tot nu toe een rijenkarper gevangen, maar niet hier in de omgeving. Dat is trouwens alweer heel wat jaren geleden.

      Gr, Peter

      Verwijderen
    3. Hoi Fer,

      Ik heb tot nu toe een rijenkarper gevangen, maar niet hier in de omgeving. Dat is trouwens alweer heel wat jaren geleden.

      Gr, Peter

      Verwijderen
    4. Ik ook ééntje en ook niet in een polder, maar op de Lot in Frankrijk :-0

      Verwijderen
  3. Hey knollenkoning, ja ik had ook de post voorbij zien komen van die rijenkarpers. Denk wel dat we daarvoor aan de ' andere kant' moeten zijn. Next time ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben aan het brainstormen en heb al een plannetje. Laters...

      Verwijderen