Druk

Zondag 21 augustus

Na een succesvol drieluik in de Beemster, moest een andere polder er aan geloven. De Purmer. Maar eigenlijk ken ik hier maar één goede karper stek, waar het anderhalf jaar geleden ook belachelijk goed snoek vangen was. Tijd voor verkenning.

's ochtends ging 'm niet worden vanwege de regen en aangezien mijn vrouw het hele huis van onder naar boven aan het opschonen was. Alle kasten e.d. werden geleegd en wat we niet meer nodig hadden moest weg. Dit betekende ook dat ik enige ondersteuning mocht bieden. Maar 's middags leken de buien passé en nadat ik mijn dochter naar de manege had gebracht kon ik even lekker mijn ding doen.

De Purmer heeft best veel water, maar weinig behoorlijke toegankelijke sloten of vaarten. Het was dus even zoeken naar een paar bevisbare stekken. Uiteindelijk toch 3 gevonden en aangevoerd. Hierna begon het rondje opnieuw, maar nu om te vissen. Tenminste als ik niet even moest schuilen voor weer een fikse bui.

De eerste stek stroomde als een gek, waarschijnlijk stonden de gemalen flink te pompen vanwege al het water dat in korte tijd gevallen was. Aan beide kanten van de weg bij een duiker heb ik gevist. Veel kroost zorgde dat de dobber telkens hiermee vol kwam te zitten. Dit was ik redelijk snel zat, waardoor ik al snel ben verkast.

De tweede stek, hier had ik hele goede hoop. Want tijdens het voeren bij het uitstappen van de auto, ging er een boeggolf vandoor die niet boven kwam, dus geen aalscholver of geschrokken meerkoet. Er waren af en toe enkele bellen zichtbaar en niet telkens op dezelfde plek, dus er zou zomaar eens karper aan het azen kunnen zijn.

Dit bleek, want ondanks de lichte stroming verplaatste mijn dobber zich contra. Vis en hangen. Een snelle vechtende Purmerknol had ik te pakken.
Ondanks de onrust die de vis veroorzaakt had besloot ik om het op dezelfde stek nogmaals te proberen. Wederom raak en weer een knolletje.
Na nog meer onrust, toch besloten om het nogmaals op dezelfde stek te proberen. Twijfelde wel, maar het 'liep' wel erg goed. Het bleek geen verkeerde keuze, het derde knolletje was het bokkie.
Nu was het wel tijd om naar de derde stek te rijden. Hier aangekomen werd ik gebeld door mijn hardwerkende schatje. Haar auto was weer vol en moest weer richting Noppes. Ik 'Ehm, ik ben net bij mijn derde stek aangekomen en die wil ik wel ff checken.' Zij 'Ja, maar... dan is Noppes dicht als je terug komt en er moeten ook nog boodschappen gedaan worden.' Ik 'een half uurtje.' Zij 'dan is Noppes dicht en bladibladibla'. Ik 'Grmphf.., ff, ik kom zo'. Zij 'Nee, nu!' Ik 'Doei.'

Ben dus wel door gegaan met vissen, maar het voelde gewoon niet lekker. Druk van mijn vrouw en tijdsdruk, want natuurlijk wilde ik wel assisteren en helpen, maar mag toch ook wel even mijn ding doen?! Ongeveer tien minuten later, boeltje ingepakt en naar huis om troep weg te brengen, boodschappen te doen en mijn dochter weer op te halen.

Het komt er dus op neer dat ik de Purmer weer in moet, want deze visgronden verdienen extra aandacht. Nu drie redelijk jonge karpers gevangen, wat betekent dat er ook flinke loeders van moeders moeten rondzwemmen. De grote vraag. Waar?

Grtx, FER

4 opmerkingen:

  1. Tijd is schaars voor een fanatieke visser Fer..
    Succes met de jacht op de grote..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vangsten op nieuw terrein. Vissen met tijdstress... Dat is niet fijn, ik ken het maar ja je vrouw is ook belangrijk <3

    Succes met de Come back!
    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vrouw of vis, that's the question. Eigenlijk helemaal niet, lijkt met duidelijk waar ik voor kies.

      Verwijderen