Klapperstelsel

Maandag 16 Mei 2016

Vissen en vangen is wel een dingetje. Alleen vissen en niet vangen is niet mijn dingetje. Om toch alleen de 'gebaande paden te bewandelen' en veelal te vangen is daarentegen niet heel erg uitdagend. Wat voor mij blijkt te werken is een combinatie. Bekende stekken combineren met nieuwe stekken.

Als een nieuwe stek vis geeft is dat kicken. Eigenlijk maakt het in eerste instantie dan bijna niet uit wat voor vis. Natuurlijk zet iedere vis je verder aan het denken of je op het 'goede spoor' zit. Vandaag dus de combi ingezet. Een vijver waar de vissen lastig te vangen zijn, maar waar een behoorlijk bestand zit. T.o.v. een slotenstelsel waar vis zou kunnen zitten, maar waar ik nog nooit gevist heb en ook geen kennis van heb.

Eerst korte voersessie waarbij op de twee locaties twee voerstekken zijn gemaakt. De vijver eerst bevoerd, dus ook eerst bevist. Tijdens het voeren was er al een karper op de stek die schrok van het voer en er met een flinke boeggolf vandoor ging. Uiteindelijk bleek dit het enige 'wapen feit' hier.

In de buurt van de eerste voerplek in het klapperstelsel, vanwege de tennisbaan waar flink gemept werd, was activiteit zichtbaar. Op de voerplek zelf niet, maar toch heb ik me niet laten verleiden om te gaan vissen waar geaast werd. Er bleek ook vis aanwezig op de voerplek, want na enige tijd draaide mijn dobber en verplaatste zich tergend langzaam van mij af. Hmmm, Zeelt? Nope, brasem. En toch twijfelde ik nog want zij vocht niet als een brasem, het bleek ook een heel behoorlijk formaat te zijn (53 cm).

De stek was door de dril ook gelijk klaar, dus op naar de tweede voerplek in het klapperstelsel.

De tweede voerplek lag tegen een plompenbladveld. Af en toe was een belletje zichtbaar, dus was er vis aan het azen. In eerste instantie was de lijn onder de dobber te lang, voorzichtig opgehaald en ingekort. Voorzichtig weer op de voerplek laten zakken. Binnen een paar seconden schoof de dobber weg. En of er vis aan het azen was, zo dat was lekker snel. Weer een brasem. Deze keer een mannetje, want hij zat nog volledig onder de paaipukkels en niet zo'n kleintje ook. Wat een deurmat (63 cm)!

Hmmm, als er hier mannelijke brasems zwemmen van dit formaat, hoe groot zullen de oude dames dan wel niet zijn?! Denk dat ik hier eens gericht op brasem ga vissen, ben benieuwd welk formaat er dan nog meer uit komt.

Grtx, FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten