Kolken en boeggolven

8 en 11 mei 2015

Na alle 'zang'vogels hebben nu alle 'wit'vissen het voorjaar in hun bol. Doordat de temperatuur de komende dagen flink gaat oplopen zal de paringsdrift tot een orgie leiden.

Toevallig, mwoah niet echt toevallig, weet ik een sloot die in verbinding staat met een kanaal, waar karpers en brasems jaarlijks hun festijn hom en kuit sproeien vieren. Natuurlijk wist ik het niet zeker, maar het was een bezoekje waard.

Al snel, heel snel, bleek dat de brasems i.i.g. aanwezig waren. Boeggolven, kolken, klappend riet, klapperende staarten en flanken van brasems waren veelvuldig zichtbaar. Zouden de karpers er ook al zijn, meestal volgen deze iets later.

Op een paar open plekken, tussen de plompenbladeren, voerplekken gemaakt en vervolgens de hengel opgetuigd. Redelijk snel werd duidelijk dat er geaast werd. Kleine belletjes gaven aan dat de brasems honger hadden voor, na en tijdens hun paringsdrift.

Binnen no-time had ik 3 mannetjes brasems gevangen. Allemaal vol met paaipukkels. De eerste brasem leek op meneer Wijdbeens, z'n bek was i.i.g. net zo scheef.
Wat mij nog nooit eerder was opgevallen, is dat de paaipukkels bij de brasems echt overal zitten. Zelfs iedere vin van de vis is volledig bedekt.






Na de vangst van de drie brasems viel het stil. Uiteindelijk zag ik toch nog een grote peddelstaart van een karper op één van de voerplekken. Ze, de karpers, waren er dus toch ook. Jammer genoeg wist ik deze schub niet te vangen. Getriggerd was ik wel, dus moest ik, zodra ik weer kon, terug naar de paaisloot.


Man o man, wat een onrust nog steeds in het water. De brasems waren iets minder aanwezig en de karpers waren juist drukker. Af en toe bellen op de voerstekken, maar telkens van hele korte duur. Even een snelle hap en dan weer verder cruisen op zoek naar een gewillige partner.

Meerdere keren kreeg ik lijnzwemmers, telkens bleek dit achteraf, als de pen weer rustig bleef staan en niet volledig weg trok. Maar tweemaal was dit niet het geval. De eerste keer ploegde een karper, het al bruine water, helemaal zwart en wist zich van de haak te ontdoen. Dit om door de nodige plompenbladvelden heen te ploegen. Jammer, eindelijk beet en dan verspelen :-(

De tweede keer had ik meer geluk. Ondanks dat deze karper ook flink partij gaf kon ik 'm iets beter sturen waardoor ik het risico van verspelen iets kon inperken. Aandachtig keken wandelaars, fietsers en zelfs een auto aan de overzijde van de sloot naar de dril. Er werden zelfs foto's gemaakt van de karper en zodoende konden ze mij ook even vastleggen.

Zo, mijn geduld werd wel even op de proef gesteld. Zoveel vis zichtbaar, maar zo moeilijk te vangen. Maarrrr toch gelukt!

Grtx, FER

12 opmerkingen:

  1. Mooie slanke vis Fer...Aparte foto trouwens...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ja ik zie het. De foto is mooi zo. Dikke vis trouwens.
    Je hebt het gebeuren mooi omschreven FER. Daaruit blijkt ook je ervaring en uiteindelijk een goede aanpak. Mooi om te lezen.

    Groeten

    PS. Geweldige foto van meneer weidbeens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De aanwezigheid van karpers was wel heel kortstondig deze keer. Hoop dat er nog een periode komt.

      Verwijderen
  3. Je hebt er weer een FER! Super! Mooie vis en logisch dat je aan stekherkenning denkt.

    Groet, Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch maar wel af en toe een beetje verdoezelen. Al een paar keer op mijn 'bek' gegaan. Hoort er natuurlijk wel een beetje bij met openbaar viswater.

      Verwijderen
  4. Beautiful lake , you have rich experience in finishing , know the feeling of fish.I live near sea from my childhood . My father and my grandpa also good at finishing too .Love fishing ~~~Good Lucky !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I guess when fishing at sea, you always finish the fish ;-)

      Verwijderen
  5. Lekker Fer !! Je blijf lekker doorknallen zo!! Mooie dikke schub. En ook al fans uit het buitenland :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie bak Fer! En het bewijs dat tijdens de paai gewoon een vis te vangen is. Je doorzetten meer dan beloond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. yep, viel niet mee en best frustrerend maar toch leuk resultaat.

      Verwijderen