Tinca tinca convivium

donderdag 23 april 2015

Iedereen was aan de rol, dus waarom ik ook niet? Na de mooie en vele vangsten in de Beemster was ik toe aan iets anders. Er waren een tweetal sloten/vaarten waar ik wilde proberen om vis te vangen.
In één van de sloten heb ik een pittige voerplek met best veel mais en veel kippenbix gemaakt. Deze stek zou ik op de weg terug naar huis wellicht proberen.

De eerste sloot gaf niets, ondanks dat er veel activiteit was. Er waren veel springende kleine visjes en ook bellen, lijnzwemmers en een rustig wegtrekkende pen, maar het lukte niet om een vis te vangen. Terug richting huis gestopt om de aangemaakte voerplek te checken op activiteit. Zie bovenstaande foto, deze zegt genoeg.

Het haakaas midden tussen de bellen laten zakken en de pen begon gelijk onrustig te draaien. Het spannende van vissen op Zeelt is dat de aanbeet altijd op zich laat wachten. D.w.z. er moet geduld betracht worden voordat je aan kan slaan. Dus pas nadat de pen zich echt verplaatst heeft is het tijd om toe/aan te slaan.

Nadat de pen een rondje van ongeveer 50 cm in diameter gemaakt had sloeg ik aan. Er ontstond een fijn gevecht, waarbij de Zeelt zich van zijn beste kant liet zien. Uiteindelijk was het ook een bak van een Zeelt die zich gewonnen gaf.
48 cm tinca tinca
Ondanks de onrust op de stek, bleven er bellen omhoog komen. Snel weer het haakaas, drie maiskorrels op de hair, te water. Nu trok de pen, na weer wat heen en weer gewiebel, langzaam schuin weg om niet te stoppen tot het aanslaan. Tinca tinca power, met de grote zwarte staarten!
44 en 48 cm tinca tinca
Nog steeds was er activiteit op de stek, ondanks de dril en het heen en weer geloop van de camera naar de onthaakmat en weer terug. Toch nog maar een keer het haakaas te water. Voorzichtig begon ik de boel, d.z.w. de statief en de camera op te ruimen. Vanuit mijn ooghoeken hield in de dobber in de gaten. Langzaam kwam deze richting de kant geschoven. Het zal toch niet, weer beet?

Inderdation, weer beet! Wat een Zeelt feest, oftewel tinca tinca convivium.
41, 44 en 48 cm tinca tinca
Iedere vissessie is weer anders, wat een super hobby! 'Fishing is like a box of chocolate, you'll never know what you're gonna get', more or less a quote from Forrest Gump.

Grtx, FER

6 opmerkingen:

  1. Ja ja, prachtige zeelten! Gaat bij mij qua zeelten ook lekker de laatste tijd. Ik plaats er binnenkort wel iets over.

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie zeelten Fer! Zoveel en in één sessie. Ik doe er in Nederland jaren over om er drie te vangen. Misschien in de toekomst maar meer werk van maken. Stiekum zijn ze gewoon mooier dan karper!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, maar de karper die jij vangt zal ik ook nooit vangen. Zijn zoals gezegd idd hele mooie vissen, maar iets minder gevarieerd als de karper qua schub, formaat e.d.

      Verwijderen
  3. De backup stek heeft je goed gedaan FER. Die eerste alinea's zijn zo herkenbaar. Hier ook zo nu en dan. Overal vis aan het azen maar het lijkt of ze je haakaas niet willen en dan geen wormpje of broodje bij je. Goeie quote.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen