Vliegensvlug 3

Zondag 4 januari 2015

Nadat ik het houthok gerenoveerd, een vogelhuisje, een pindakaas-voerhuisje en een zaadhouder voor vogels opgehangen had, was ik, voordat het traditionele nieuwjaarsconcert van het stedelijk orkest in Weense setting zou beginnen, in de gelegenheid om anderhalf uur te vissen.
 
Het was bijna windstil en dus perfect om met de vliegenlat er weer op uit te gaan. Petje op, brilletje op, tassie om en op de fiets gesprongen.

De eerste activiteit was bij een vlonder. Bewust was ik niet op de vlonder gaan staan, maar trok ik de rood-zwarte streamer hier wel voor langs. Vlak nadat de streamer het einde van de vlonder was gepasseerd knalde er een snoek vanonder de vlonder op de streamer. VET! (I love it when a plan comes together!)

Het latje sloeg weer bijna dubbel, wat erg leuk is en de snoek deed veel moeite om zich te ondoen van de haak. Dit lukte 'm ook nog, toen ik dacht dat ik 'm kon landen. Op het moment dat ik de lijn vast pakte, schudde ie toch nogmaals heftig met zijn kop en kwam de haak los. Jammer, ik had graag een plaatje van 'm geschoten.

In een volgende sloot was het volgende wapenfeit. Bij een verre worp had ik na de eerste strip gelijk weerstand. Ja hoor, een snoekje had de streamer geattaqueerd. Met de hand op de molen kon ik het snoekje naar de kant drillen door de lijn geduldig op te spoelen.
In dezelfde sloot zag ik een grote modderwolk onstaan, waaruit ik opmaakte dat hier een snoek op de bodem een aanval had gedaan op het kunstaas. Bij de vierde keer was het raak, dezelfde snoek had nu raak 'geschoten'. Maar wist zich jammer genoeg redelijk snel, door flink met zijn kop te schudden, van de haak ontdoen. Conclusie: de druk op de lijn/snoek was niet hoog genoeg tijdens deze dril of de haak zat niet lekker.

Hetzelfde scenario als bovenstaand gebeurde nogmaals, alleen wist ik deze keer de snoek wel te landen.
Op de kop van weer een andere sloot, de laatste, lag een vliesje ijs op het water. Hierdoor was mijn actieradius beperkt. Onder de weg door, liep een buis van de ene sloot naar de andere sloot. Het water was kristal helder. Omdat ik wel eens meegemaakt heb, dat een roofvis gewoon in de buis stond en hier uit kwam om mijn kunstaas aan te vallen, heb ik de streamer eerst een paar keer heen en weer gehaald voor de buis. Hier op kwam er langszaam een snoek aan zwemmen. Niet uit de buis, maar deze stond blijkbaar ergens voor de buis. 

Deze ongeveer 75 cm grootte snoek, was bijzonder geïnteresseerd in de streamer en volgde al zijn bewegingen. Als ik de streamer naar links trok volgde de snoek naar links en andersom. Op verschillende manieren heb ik geprobeerd de snoek te doen toehappen. Af en toe ging de kaken licht van elkaar, maar verder dan een kat en muis spelletje kwam het niet. Want op een gegeven moment, na ongeveer twee minuten spelen, schrok de snoek en ging ie er van door. 

Super gaaf, om met zo'n jager een spelletje te spelen, waarbij hij voor mijn gevoel won :-(

Grtx, FER

2 opmerkingen:

  1. Leuk verhaal Fer.
    Het is toch een hele beleving als je een snoek vangt aan een vliegenhengel.
    Moet ik ook maar weer eens gaan doen, want dat is wel een hele tijd geleden.
    Mvg,
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Leo, leuk dat je ook op mijn verhalen reageert. Zo'n vliegvishengel beleving kan ik je aanbevelen. Zeker ook omdat jij veel plezier beleefd aan je ultralichte dropshothengel. Dus zou niet te zware AFTMA keuze maken. Zelf met 5je en dat gaat super goed, zelfs een snoek van 92 cm geland, dus.... Enjoy!

      Verwijderen