Nieuwe stekken

Zaterdag 06 december 2014

Door nieuwe inzichten, ga je sommige wateren ook anders bekijken. Daarom had ik de drang om een aantal plekken, die wel eens snoek zouden kunnen herbergen, te checken. Dus met de spinhengel, pluggen en een schepnet op pad.



Prachtig mooi weer, na de hufterig koude afgelopen dagen. Windstil en een lekker zonnetje. Toch hier en daar een vliesje ijs op het water.

Op verschillende plekken heb ik de plug nat gemaakt. Geregeld raakte ik de bodem en had soms wat weerstand, maar en klapte geen roofvis op de plug. Wel had ik de indruk dat ik op enkele stekken af en toe vis voelde. Zeker nadat mij plug schuin wegtrok en gelijk los kwam. Ik weet dat er behoorlijk karper in deze sloten zwemt, maar waar ze zich in de winter ophouden is mij onbekend.

Na de zoveelste worp was het raak, maar op het moment dat de vis gehaakt werd schoot ook nog een andere vis weg en de gehaakte vis spartelde weinig tegen. Het bleek een karper die hoogstwaarschijnlijk vals gehaakt was, maar wel toevallig in de bek. Het bleek een mooi vol exemplaar.
OK, duidelijk dus een plek waar er meerdere bij elkaar liggen te overwinteren. 

Op twee andere plekken in twee andere sloten heb ik ook nog twee karpers gevangen. Natuurlijk ook vals gehaakt. Als dat gebeurde voelde ik telkens meerdere keren weerstand op de lijn. M.a.w. telkens lagen er meerdere karpers bij elkaar. Ik ben er van overtuigd dat als ik een ander type plug zonder zwemlip en een ander type dreg zou bevestigen, ik de overwinter plekken zou kunnen leeg harken. Leuk?! Nee, helemaal niet, daarom doe ik mijn voordeel met deze kennis, maar ga ik er niet meer kunstaas vissen.

Voor nu heb ik mijn vizier gericht op snoek, maar als het winterweer zachter is, wordt en blijft, weet ik waar ik wellicht mijn winterkarper kan vangen.

Grtx, FER

6 opmerkingen:

  1. Met de plug 3 karpers, dan kun je toch echt wel vissen ;-) Maar wel fijn dat je per toeval een overwinterstek van karper hebt gevonden. Als het weer idd zo blijft als vandaag gaat de penhengel weer te water, en gelukkig weet jij de stekken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Fer, heb je ooit mijn artikel 'met snoeken winterkarper zoeken' gelezen? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, weet dat jij door je struinsessies op snoek de nodige stekken ontdekt heb. Had dit zelf tot dusverre nog niet zo mogen ervaren.

      Verwijderen
  3. Je hebt waardevolle informatie gekregen. Dat gaat je vast nog wel een paar mooie vangsten opleveren deze winter en dan natuurlijk gewoon op de pen! Maar nu eerst weer lekker verder met snoeken. Succes hoef ik je niet te wensen want je vangt als een malle heb ik gelezen ;)

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd moet nog iets zachter worden en momenteel zitten we op de snoeken in een giga flow.

      Verwijderen