Waardeloos

Zondag 23 november 2014

Het traditionele ochtendje pike fighting is weer aangebroken. Op een christelijk tijdstip, half tien, afgesproken met Ed en Harry op locatie. Harry was iets eerder ter plekke en liet weten dat hij jagende snoek zag, hij zou wachten tot wij gearriveerd waren.


Ter plaatse gunden wij Ed de eerste snoek, maar vang die maar eens. Ed mocht ons inziens op de beste hotspots zijn kunstaas nat maken en wij gingen in eerste instantie wachten en kijken wat er ging gebeuren. Weinig tot niets. Geen enkele polderwolf toonde interesse in het aangeboden aas.

Daarop zijn wij, Harry en ik, ook maar aan de slag gegaan. Maar ook wij waren niet succesvol. Verschillende kunstaasjes werden uitgeprobeerd, maar geen kolk of tik konden wij ervaren. Totdat mijn zwart-witte monster streamer geattaqueerd werd. Ik voelde weerstand en een kolk was zichtbaar, maar de snoek had niet voldoende toegehapt. Bij de volgende worp op dezelfde plek was het wel raak. Een beste groenjas had de tweede keer de streamer wel vol genomen.
Wat een super mooie jagers, zo in het ochtend zonnetje.

Hierna gebeurde er echt helemaal niets meer en zijn we verhuist naar een andere stek nabij een industrie terrein. Hier was wel gelijk actie, ik voelde een tik op mijn kunstaas, maar was bezig met een knoop in mijn gevlochten lijn dus geen hanger. Bij Ed dook er vlak voor de kant een beste snoek op zijn drie-delige plug, gevolgd door enige kracht termen vanwege schrik en kick.

Harry had het wel gezien en ging karpers, die voor de put gekweekt worden, bewonderen. Mooie volschubkarpertjes van 5 cm. Het duurt dus nog wel even voordat we daar hengelsport plezier aan kunnen beleven.

Ik pakte vervolgens een snoek van rond de 65 centimeter die de plug vol had gepakt. Deze snoek ging flink te keer. Terwijl ik op mijn knieën ging om 'm te landen pakte ik de gevlochten lijn vast. De snoek was heftig aan het kopschudden en plotseling viel de druk weg. De snoek was ook weg, met medenemen van het kunstaas. De gevlochten draad was gewoon gebroken, een geraffeld stukje lijn was zichtbaar. Dit terwijl het toch een oersterke en nieuwe lijn was. Waardeloos! Niet zo zeer vanwege het verspelen, maar meer omdat ik bang ben dat de snoek het kunstaas niet meer kan lossen en dus ten dode is opgeschreven. Was hier goed ziek van en kon de gedachte maar moeilijk los laten tijdens het vervolg van de sessie.

Toen de snoeken ook op deze stek niet meer wilden, hebben we een laatste stek aangedaan. Hier ving ik nog een loeder van een snoek. Nou ja loeder, in ieder geval toch nog één gevangen terwijl het vanochtend zeker niet makkelijk was.
Een klein snoekje volgde de drie-delige plug ook nog, de plug was ongeveer 90% van zijn eigen grootte en daarmee was de sessie wel ten einde.

Niet echt een bevredigende sessie, ondanks de grote snoek die ik als eerste ving. Het gevoel van waardeloos, vanwege de geloste snoek met plug overheerste. Occasional casualty noemen ze dat ook wel eens, maar daarom evengoed niet mijn ding.

Grtx, FER

7 opmerkingen:

  1. Volgende keer blijf ik er weer bij. Waarschijnlijk zondag al ;-) maar dan wel weer wat vroeger want ik heb toch de indruk dat we dan meer succes hebben. Overigens mooie foto met het zonnetje op de vis en de ruimte op de achtergrond. En inderdaad jammer als een snoek misschien sterft doordat hij de plug niet kan lossen. Maar soms kun je er niets aan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, ondanks de soms pijnlijke vangsten voor vis en visser, lees handen kapot geraspt etc, kan ik het toch niet laten om te blijven jagen. OK, gaan we zondag op een onchristelijke tijd los.

      Verwijderen
  2. Hi Fer,

    Schitterende snoek & mooie oogfoto...
    Het zijn zulke prachtvissen...
    Deel je mening volledig.. je hebt met de snoek altijd meer "collateral damage"
    dan met karper. Je blijft je schuldig voelen...Maar ja, ze zijn ook veel lastiger te handelen ondanks de kieuwgreep & allerhande gereedschappen.
    Hoop op minimaal 1 metersnoek voor mezelf dit seizoen..
    Succes & lees je weer...

    Groet,

    Rombout

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een maat van mij heeft nu zo'n grip, maar pak ze als het ff kan toch liever met kieuwgreep. Kijk nu naar wondje van afgelopen weekend en da's helemaal geen vervelend aandenken.

      Verwijderen
  3. Wat een dingen vang je toch de laatste tijd. Mooi man. Dat waardeloze gevoel is erg herkenbaar helaas.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie foto overigens. Zelfs de pupil is gestroomlijnd

      Verwijderen
    2. Moet bijna wel, met de snelheid die een snoek in een splitsecond haalt.

      Verwijderen