Streamersnoek deel 1

Zondag 10 november 2013

Via Kelvin van pikeflies.nl twee streamers aangeschaft. Dit om een keer met mijn vliegenlat op snoek te vissen. Mijn vliegvishengel is een AFTMA 5, dus wellicht een beetje aan de slappe kant voor snoek, maar dat zou moeten blijken in de praktijk.


Als onderlijn (leader) twee meter fluorcarbon met een dikte van 60/100 met een enkel speltje waar de streamer op bevestigd kan worden.

Bij de stadssloot waar ik de streamers wilde uitproberen stond al een kunstaasvisser. Het was volgens zeggen die ochtend niet best. Hij was met twee andere maten van het viscollege "De Hengelaar" een snoekwedstrijd aan het vissen. Eén van de zeven wedstrijden waarbij er in totaal 40 vissers in paren mee doen. Deze ochtend hadden ze nog geen snoekie kunnen haken.

Dat drie man sterk de hele ochtend geen snoek konden vangen, gaf weinig vertrouwen dat ik met een nieuwe manier van vissen wel even een snoek zou vangen.

Door de wijze van vissen met een streamer aan een vliegvishengel moest ik rekening houden met bomen en andere obstakels. Het viel niet eens tegen om de streamer een behoorlijk eind weg te zetten. Middels korte rukjes en wat langere rukken kreeg de streamer actie, die zodoende mooi door het kristal heldere water zwom.

Ondanks dat al drie vissers met verschillende soorten kunstaas een stuk water hadden uitgekamd wilde ik de tiger-tail streamer hier ook nog uitproberen.

Met de streamer midden in het water schoof er rustig een snoek over de streamer. Wow, snel de lijn binnen strippen en de haak zetten. De haak pakte 'vlees' en de snoek was het hier niet mee eens. De snoek was massief en boog de hengel krom tot in het kurken handvat. Telkens als ik dacht dat de snoek in de buurt van de kant kwam gaf ie weer een paar straffe slagen met zijn staart waarmee ie zich weer uit de 'vinnen' maakte. De streamer zat in de bovenzijde van de bek maar wel echt in het uiterste 'puntje' van zijn bek.

Uiteindelijk zat ik op mijn hurken bij het water met de hengel in een parabool om de snoek zo snel mogelijk te pakken te krijgen. Snel? Het duurde gewoon al tien minuten volgens een omstander die speciaal zijn auto geparkeerd had, dit om het spektakel te aanschouwen. Zo ook een oud bessie en nog een andere chauffeur. De kop/nek van de snoek was te groot om hieraan uit het water getild te worden. De kieuwgreep was eigenlijk de enige mogelijkheid.

Man, wat was dit spannend. Normaliter vis ik met dreggen aan het kunstaas, nu met een enkele haak die duidelijk zichtbaar was bij deze mega-snoek.

Volgens de omstanders duurde de dril al 15 minuten en nog steeds bleef de snoek weg zwemmen en gaf geen blijk van vermoeidheid. Eén chauffeur ging zelfs in zijn auto checken of hij een net bij zich had. Niet dus. Dus de snoek moest toch echt met de kieuwgreep geland worden.

Zo'n kanjer van een snoek met een AFTMA-5je bleek toch wel veel gevraagd, maar uiteindelijk lag het slagschip toch voor mijn voeten en kon ik 'm met de kieuwgreep uit het nat halen. Zodra de snoek op het natte gras lag, kwam ook de haak los. Zo hé, dat was kielekiele, maar wat lag daar een prachtig groen monster. 90 cm lang, wel doorvoed en met een bijzonder brede rug.

Eén van de omstanders was met z'n mobiel al foto's aan het maken tijdens de dril en nu was ie ook wel genegen om nog een paar plaatjes te maken van een vis waarvan ze in hun stoutste dromen niet konden geloven dat deze vis hier zou rond zwemmen.



Bij het terug zetten duurde het behoorlijk lang voordat de snoek gerecupereerd was en zelfstandig weg zwom, om na een paar meter op de bodem verder bij te komen van een eindeloos gevecht.

Zo, wat was dit gaaf, een nieuwe manier van vissen en dan gelijk zo'n kneiter van een snoek vangen. Top, kicken, gaaf, bruut, swag, superlatieven te kort om te omschrijven hoe zo'n dril en vangst voelt.

Grtx, FER

9 opmerkingen:

  1. Hele,mooie snoek fer vooral de kleuren vindt ik mooi.
    Geen laf klusje zo,n duikboot binnenhalen met een vliegvis hengel, dacht ik zo
    De kracht van deze snoek straalt er van af al

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zeker een beste, de snoek had alleen een beetje vreemde kieuwdeksel aan beide kanten maar voor de rest blakend van gezondheid.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  2. Op het puntje van m'n stoel deze vangst meebeleefd. Dank daarvoor!
    Misschien is juist jou alternatieve aasaanbieding de sleutel tot succes geweest.
    Ik kan me voorstellen op een aftma 5 dat dit best fun was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan die 'alternatieve' aasaanbieding heb ik ook zitten denken en zeker ook aan de langzame aanbieding van de streamer, waarbij ander kunstaas vaak sneller gevist wordt. Wie zal het zeggen? In de zomer met een aftma 5 op deze snoek was waarschijnlijk zijn dood geworden, nu met de koudere temperaturen en meer zuurstof in het water kwam het helemaal goed met 'm.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  3. Hoi Fer,

    Je snoekseizoen verloopt voorspoedig lees ik. FF een dikke snoek drillen op een dun latje. Kickke! Hij gaat lekker.

    Gr. Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag zeker niet klagen en het seizoen begint net. Lekkah!

      Grtx, FER

      Verwijderen
  4. Helemaal toppie ! Heb zelf de ballen verstand van vliegvissen(nog nooit zo`n lat in de handen gehad),maar snoeken met streamers lijkt me ook wel vet! Je kan ze tergend langzaam binnenvissen en dat is wel mooi,alleen al om te zien in helder water zelfs.Bovendien kan je zelf de mooiste combi`s maken van die dingen met wat handigheid...

    Grtz!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het binden van die dingen is wel een bepaalde slag en je hebt natuurlijk de nodige materialen nodig. Zo'n feist, houder voor de haken, heb ik maar verder dan een paar keer in clubverband prieken ben ik nog niet gekomen. Dat tergend langzaam binnenvissen heeft het 'm waarschijnlijk gedaan.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  5. Aftma 5 zegt me niet heel veel eerlijk gezegd, maar neemt niet weg dat ik het altijd een heel gaaf gezicht vind om snoeken door een vliegvisser gevangen te zien worden. Bij mij in de buurt lopen er ook een aantal rond die ik dan graag voor even bezig zie en als ik die een snoek van een cm of 70 zie afdrillen? Laat staan een 90er! Gefelici!

    BeantwoordenVerwijderen