Struinsnoek deel 1

Woensdag 23 oktober 2013

Gisteren een superdag gehad met Alex, mijn zoon. Eerst MTG (Magic; The Gathering) kaarten en dobbelstenen met 20 kanten gekocht. Daarna, het was fantastisch weer, een ijsje gepakt op een terras en vervolgens keihard wezen karten. Op de terugweg reden we langs een hengelsportzaak. Hier moest ik even snuffelen. Het snoekseizoen is min of meer aangebroken voor mij, dus kon ik het niet laten om een paar kunstaasjes aan te schaffen.

Vandaag ging ik samen met Inge twee dagen inclusief een overnachting naar Wageningen. De kids hadden dit geregeld, erg leuk voor ons en ook leuk voor hen, aangezien ze graag een keer helemaal alleen thuis wilden zijn. Voordat we 'op reis' gingen, zouden we met z'n allen ook nog even langs mijn ouders gaan omdat zij een rondreis door Andalusiƫ gingen maken. Nou ja, bladibladibladibla. Back to fishing, Out fishing.


Mijn nieuwe kunstaasjes moesten natuurlijk zo snel mogelijk nat worden. Dit betekende dat ze voor het bezoek moesten zwemmen. Dus op de fiets de wijk in en eerst de driedelige groene forel plug op de speldwartel. Een behoorlijk zwaar stuk kunstaas dat langzaam zinkt, maar toch prima te vissen is in ondiepe sloten. Mooie slangachtige actie. Totdat het gewicht twee meter voor de kant opeens weg viel. Huh, aanbeet? Geen kolk zichtbaar of weerstand voelbaar. Fuck!, de speldwartel was open gegaan en de €16,- plug zonk rustig uit het zicht naar de bodem. De vis werd nu alweer duur betaald. Binnenkort toch maar eens terug met een hark om te dreggen.

De volgende plug was de tweedelige JLT baarskleur plug. Prima nauwkeurig te werpen en mooie flankende actie waarbij het vissen in ondiepe sloten prima lukt, mits de top van de hengel, afhankelijk van de afstand van de worp, omhoog gehouden wordt. M.a.w. een ondiepe sloot en een verre worp betekend top omhoog om te voorkomen dat de plug te diep loopt.

Of een nieuwe onbekende plug werkt is altijd spannend. In ieder geval bleek deze plug zeker attractief voor snoek want een kleine snoek pakte 'm in het midden van de sloot. Out of the blue was er weerstand zonder inleidende kolk. 

Top, ff vissen en ff vangen. Ik had nog tien minuten over, dus nog ff verder struinen.

Vlak voor de kant werd de plug nogmaals gegrepen. Een grotere snoek had de plug zijdelings gepakt. Oh oh, zo kort op de kant, lijn strak houden en toch uit drillen met kans op verspelen. Wat gaan die 'krengen' toch tekeer. Schudden met de kop, rollen met het gehele lijf en korte krachtige venijnige runs. Gelukkig zat de haak goed in de onderkaak vast.

Een lekkere plug om mee te spelen want hij levert al snel leuk resultaat op. Vlot weer op de fiets gehopt om een bakkie te doen bij mijn ouders. Dit natuurlijk met een grote smile.

Grtx, FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten