Maleisië

Zondag 6 oktober 2013

Voor mijn werk moest ik naar Maleisië. Een land rond de evenaar met een continu temperatuur van om en nabij 32°C en een luchtvochtigheid van 90%. 100% als het regent, wat dagelijks het geval is. Maleisië wow, leuk zou je zeggen, maar om hier te komen zit je eerst 12 uur opgevouwen in een vliegtuig waarbij het tijdsverschil 6 uur is waardoor een jetleg vanzelfsprekend is. Oh oh, wat zijn we aan het klagen, terwijl veel mensen graag met me zouden willen ruilen. 'Da's toch een avontuur', tja, als je voor de eerste keer gaat wellicht wel, maar ik wist wat me te wachten stond. Blafheet buiten en ijskoud binnen. Die rare Maleiers zetten de airco binnen gewoon op 16°C. Over een delta T gesproken!


Ach, natuurlijk zitten er leuke dingen aan vast, maar die moest ik wel zelf opzoeken. Want van 8 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds besprekingen houden is wellicht onderhoudend, mits het onderwerp boeiend is, maar vroeg naar binnen gaan en weer in het donker naar buiten gaan is toch jammer. Natuurlijk ben ik er 's avonds nog op uit geweest en heb de nodige leuke dingen gedaan en gezien.

En natuurlijk had ik mijn reishengel mee en op de dag van aankomst in Kuala Lumpur had ik een half uur voordat het donker werd. Van tevoren had ik al via Google Maps gekeken of er water in de buurt van het eerste hotel lag en dat was het geval. Het bleek in de praktijk, door de zware begroeiing, een lastig te bereiken vijver. Via een drassig moerassig gedeelte kon ik uiteindelijk toch redelijk dicht bij het water komen. In het water was veel activiteit aan de oppervlakte en vissen schoten er geregeld vandoor. Wel bleek dat het ontzettend ondiep was, want ik pakte veelvuldig vuil op.

Terwijl ik weer een ander kunstaasje bevestigde zag ik vanuit mijn ooghoek een flinke beweging in het water. Het begon al te schemeren en dat betekent in het verre oosten dat het licht dan ook zomaar uit gaat. Richting de uitloper van de vijver waar ik stond en gelukkig aan de overkant, kwam een varaan aanzwemmen. Een varaan van naar schatting minstens anderhalve meter lang.
Kolere, wat een beest! Dit moest ik vastleggen op de gevoelige plaat en zodra ik een foto maakte stopte het beest met zwemmen en richtte zich enigszins op. Oeps. Deze beesten zijn razendsnel en een beet zorgt voor veel pijn, waarbij de naweeën heel heftig zijn vanwege het gif dat dit beest afgeeft bij een beet.
Enkele minuten stonden we beiden zo stil als een zoutpillaar. Het was al warm, zeg maar heet, maar nu kreeg ik het toch nog iets warmer waarbij ik mijn hart in mijn keel voelde kloppen. De varaan zakte weer iets dieper in het water en vervolgde langzaam maar zeker zijn weg door het water. Pfffoei, dat was ff schrikken, maar wel super gaaf.

Weldra was het ook donker en het geritsel nam zienderogen toe, terwijl ik eigenlijk helemaal niets zag. Op de terugweg door het moeras heb ik daarom het 'pad' dat ik zou gaan lopen met mijn hengel beroerd om het kruipende en sluipende ongedierte op te laten schrikken om veilig terug te keren.

Op een korte check na, 's ochtends vroeg voor het werk, van een onzettende vervuilde rivier bij het volgende hotel in Pasir Gudang, heb ik geen gelegenheid meer gehad om te vissen. In deze rivier stonden wel zilverreigers, blauwe reigers en zelfs een mariboe. Jammer genoeg bijna geen gelegenheid gehad om te vissen maar toch een leuk, weliswaar kort, avontuurtje beleefd.

Het begin van dit verslag was veel geklaag, maar het was echt een pittig weekje. Wel had ik op zaterdag de hele dag de tijd om Singapore te ontdekken. Bagage gedropt op het vliegveld en vervolgens in de Indische wijk begonnen met mijn 'tour' door Singapore. In Singapore heb ik een Hindoestaanse tempel bezocht, de grootste moskee van Singapore, het Raffles hotel, het voormalig hoogste hotel van de wereld met een fantastisch uitzicht, een kathedraal, de Marina bay area, het business district met zijn skyscrapers, chinatown en enkele Chinese tempels en Orchard street, dé winkelstraat van Singapore. Over deze 'tour' kan ik nog een heel verhaal schrijven maar dit is een visblog, dus...

Grtx,
FER

8 opmerkingen:

  1. Lekker! Gewoon tussen de belangrijke besprekingen, een varaan op de foto geklatst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. yep, niet superscherp maar wel overtuigend bewijs van een close encounter.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  2. Ja het is een visblog... maar wat mij betreft had je best meer mogen vertellen over je belevingen. En oei! Die varaan! Je zou hem maar per ongelijk aan je kunstaasje haken ;) Mooi verslag FER!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al zou ik deze varaan per ongeluk gehaakt hebben dan was ik kansloos en was ik er zeker vandoor gegaan mocht ie mijn kant opkomen. Het was een behoorlijk bakbeest.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  3. Gelukkig hebben we hier in de polder geen varanen anders had ik geen moment rust :) Jammer dat je geen tijd meer had om te vissen. Maar toch een spannend avontuur.

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yep, blij dat wij die beesten niet in de polder hebben. Hadden we denk ik ook een stuk minder karpers. Ieder vistrippie hoe kort ook is en blijft een avontuur.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  4. Maleisie wow. Mooie reis zeg. Mijn buurman gaat vaak de wereld rond en zier er dan niets van door de vliegveld-hotel-vergaderzaal-hotel-vliegveld schema's. Jij heb er zo te zien zelfs nog even kunnen vissen. Geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, heb toch veel te veel binnen gezeten, daarentegen was het buiten niet uit te houden. Wat een stikhitte! Als ik me had laten leiden dan was ik ook dag en nacht aan het werk geweest, niet dus, zonde want er is veel meer dan werk!

      Grtx, FER

      Verwijderen