Instant nachtvissen

Zaterdag 14 September 2013

Na een eerste ontmaagding in het voorjaar moest het er nogmaals van komen. Een tweede nachtsessie aan een water met Harry en Edwin. De voorpret was weer goed en het uitzoeken van de stek bracht de nodige hoofdbrekens. Uiteindelijk na een fysieke check van de stek, waarbij ik mijn bumper en mistlicht aan gort reed, was het duidelijk waar we gingen vissen.

Voorafgaand aan de sessie liet het weer te wensen over, pittige wind en flinke buien. Maar niets kon ons weerhouden om toch te gaan. De wagens waren bomvol geladen met alles wat we nodig hadden en meer, veel meer. De shelter en luxe tenten konden op het dijkje aan het water en onder aan de dijk kon de luxe partytent neer gezet worden.
Ook al hadden we geen voersessies gehouden voorafgaand aan deze sessie op dit 660 hectare groot water, het werd dus een instant nachtsessie, waren de verwachtingen hoog. De locatie moest wel vis opleveren, als daar minstens 12 uur achter elkaar lijnen zouden uitstaan met alleen maar lekkers 'op de haak'.

Na het opzetten van de tenten werden de lijnen uitgevaren met de voerboot en werden deze op een zestal potentiële hotspots gedropt. De avond was onwijs gezellig en was onder het genot van de nodige versnaperingen, waaronder een fantastische BBQ bereidt door Harry, binnen no-time voorbij. Dit terwijl geen vis zich liet horen.
De nacht zou ons dus vis moeten brengen. Verzadigd zochten we ons mandje op en hoopvol vielen we in slaap. Edwin kwam mij om een uur of één wakker maken omdat ie dacht dat ik de vangst van Harry wel wilde zien. Stiekum had Harry een mooie karper gedrild en reeds op het droge gebracht.
Klaarwakker na deze mooie vangst gingen we toch maar weer liggen. Voor deze kneiter had Harry overigens al een brasem gevangen. Om twee uur was het Edwin die een aanbeet kreeg. Op één of andere manier had de vis al de nodige meters gemaakt en was ook door één van mijn lijnen gezwommen want ik kreeg ook spontaan beet. Uiteindelijk weer allemaal klaarwakker, maar de vis had zich vrij gevochten.

Een uur later begon mijn freerun systeem te lopen. Ik schrok voor mijn gevoel direct wakker en omdat de hengel afliep nam ik niet de tijd om mijn schoenen aan te trekken en waren mijn sokken dus binnen drie tellen doorweekt. De vis gaf een aantal klappen op mijn top waarna er bijna geen beweging meer in zat. Huh, zat ik vast? Nee, heel langzaam met flinke druk kwam de vis toch richting de kant. Zat ik ergens aan vast, behalve dan aan vis? Langzaam maar zeker kwam de massa dichterbij. Af en toe iets minder druk gevend om na te gaan of de vis nog hing. Hierbij kwamen er af en toe lichte tikken op de top. Vreemde gewaarwording zo'n log gevaarte in het donker naar je toe trekken en geen benul hebben hoeveel lijn er nog uitstaat. Uiteindelijk kwam de vis onder de kant en ook aan het oppervlak waarbij hij direct gelost werd. Huh 2? Harry en Edwin kropen hun bivvy weer in en ik ging de boel weer in gereedheid brengen. Op de haak bleek een schub te zitten. Aha, een valsgehaakte vis dus, waarschijnlijk een brasem die als een deurmat door het water getrokken werd.

Nadat alles weer in lag ging ik weer vol adrenaline op mijn stretcher liggen om in te dutten. Best lastig als het bloed met de nodige vrijgekomen hormonen door je aderen giert. Uiteindelijk viel ik weer in slaap om een uur later gewekt te worden door een aantal piepen. Frummelend aan de rits van de slaapzak en luisterend naar nog meer piepen stond Harry al naast mijn hengel. Relatief rustig kon ik dus mijn schoenen aantrekken en uiteindelijk de hengel van Harry overnemen. Er hing weer een vis aan het uiteinde van de lijn, maar geen knokkende karper. Deze vis verspeelde ik weer op het moment dat deze aan de oppervlakte kwam. Huh 3? Ik viste met een zogeheten chod rig waarbij het lood aan het uiteinde van de lijn zit en niet de haak. Dus niet zoals bij een traditionele rig waarbij het lood eerder op de lijn zit. Ook maakte ik gebruik van een toplood om de lijn goed op de bodem te houden. Dit toplood schuift tijdens het binnen halen over de lijn richting het uiteinde. Mijn theorie is dat dit toplood over de lijn tegen de haak aankomt waardoor de vis automatisch onthaakt wordt. Dus uiteindelijk een andere rig bevestigd en daarmee zou het euvel verholpen zijn.

Terug weer naar onze shelters om ons weer in vergetelheid te storten. Maar dit blijkt toch niet zo makkelijk door de adrenaline shot. Lekker liggend op de strechter luisterend naar alle geluiden kom je uiteindelijk toch wel zalig tot rust en blijft het super gaaf om bijna in de open lucht te overnachten. Back to nature, into the wild, op een keurig gemaaid gazonnetje ;-)

Harry had blijkbaar nog een keer een brasem gelandt. Een deurmat was er niets bij en hij had bijna zijn handen vies moeten maken om dit persisch tapijt te onthaken. Gelukzalig was ik hier lekker doorheen geslapen en Ed die wel wakker was geworden lag te comfortabel om nogmaals van zijn drie persoons ultra de luxe stretcher te stappen.
's Ochtends werden we wakker met een lekker zonnetje. Hoe mooi kan het leven zijn. Aanbeten kregen we niet meer, waardoor we in alle rust, uit de wind in de zon van ons ontbijt, bestaande uit gebakken ei met ontbijtspek, kaas, peper en zout op een vers wit bolletje, konden genieten.

Op de terugweg nog een locatie tip gecheckt van een bootjesman en voor de volgende sessie hebben wij ons plekkie al uitgezocht. De grote vraag nu is, maar wanneer dan?

Grtx,
FER

12 opmerkingen:

  1. Hey Fer,

    Wat heb je deze korte sessie toch weer mooi verwoord! Het was weer erg gezellig maar wel een beetje decadent hahaha. Ik bedoel, als een voorbij rijdend groepje wielrenners al roept "wow, hebbie dat doar al gezien dan?" hahahahaha. Wat betreft de volgende sessie, aanstaande zaterdag heeft ook weer een nacht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank, ja ieder weekend heeft een nacht maar op één of andere manier houdt Inge er van als ik naast of ... d'r lig. Moet maar eens meer gaan snurken wellicht dat ze me dan juist vaker weg stuurt ;-)

      Grtx, FER

      Verwijderen
  2. Ondanks dat er weinig karper is gevangen lees ik dat jullie een gezellige avond/nacht hebben gehad. En ook dat hoort bij het vissen. Leuk verslag weer Fer.

    Groet, Björn,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was GOED! Geregeld toch aan de bak geweest om dat zo'n pieper ons verstoorde uit een prachtige droom. Het naggie was zelf bijna een droom.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  3. Leuke sessie weer FER. Ik kijk met mijn zoontje wel eens naar buurman en buurman. Zo'n sfeertje proefde ik ook tussen jou en Harry. Leuk man

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ja bijna wel. Gemoedelijk elkaar beetje bij beetje helpen maar niet zonder teasen.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  4. Jullie genieten er van, met vangst of zonder vangst dit zorgt ervoor dat het vissen leuk lijft !
    ps wederom en leuk verslagje om te lezen Fer !

    greets Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. yep, big fun. Het schrijven blijf ik leuk vinden omdat ik dan de belevenis herbeleef. En naderhand nogmaals als ik het weer eens terug lees. Kan het iedereen aanbevelen.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  5. En dat laten herleven van een sessie met je maten door een prachtig schrijfsel is een prachtig naslagwerk. Als ik zo goed lees is de karper voor één keer van ondergeschikt belang, maar gezelligheid voorop. Volgende keer voorvoeren en nog meer gezelligheid! Is een water met potentie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zo'n plas en kanalen systeem moeten inderdaad de monsters zwemmen. De stek voor de volgende keer is uitgezocht en voorvoeren gaan we dan zeker. Oh oh de verwachtingen zijn nu nog hoger!

      Grtx, FER

      Verwijderen
  6. Boeiende nacht Fer! Je idee van toplood in combi met chodrig kan wel kloppen. Je hebt dan aan 2 kanten van je rig lood hangen tijdens de dril. Dat vergroot het wrikken van de haak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de bevestiging van mijn theorie, praktijk bleek al te kloppen :-(

      Verwijderen