Hebbes!

Zondag 25 augustus 2013

De karpers in de oude gracht zaten in mijn hoofd, dus daar moest ik vissen. Afgelopen maandagavond had ik even de tijd en ben ik naar de oude gracht geweest.

Geleerd van de vorige keer, leg ik voortaan voerstekken aan. Ik zag aasbellen en na observatie trokken deze een bepaalde kant op. In het verlengde hiervan kippenbix, mais en kikkererwten gedumpt. Na een kwartier leek er activiteit bij deze voerstek. Dit was alleen niet te zien aan de dobber. Na verloop van tijd raakte ik afgeleid door een paar what's app berichten. Tussendoor was ik, na het openen van de baitrunner op de molen, naar een andere voerstek gelopen om te checken of daar actiever geaast werd. Nope, niets te zien. Terug bij mijn hengel ben ik de what's appies gaan beantwoorden en schrok ik me werkelijk helemaal het apelazerus toen mijn baitrunnenr het uitgierde. Op de plek van mijn pen was een grote kolk zichtbaar en mijn lijn was enkele meters naar rechts getrokken. Als een dolle mijn hengel gepakt en geprobeerd contact te maken. De karper was al gevlogen. Als troostprijs ving ik iets later nog wel een brasem.

Ik had verdomme dé kans voorbij laten gaan. Rukmobiel! Vanwege het kleine bestand baalde ik als een stekker en vroeg me af of ik nog wel een keer een kans zou krijgen, of zou er daarvoor veel, wellicht teveel, tijd in gestoken moeten worden.

Zondagochtend had ik weer beperkte tijd want mijn dochter ging FNRS F7 examen (paardrijden) doen. Haar nette paardrij kloffie zou ik brengen en vervolgens ook haar proef bekijken. Haar examen ging voortreffelijk en de volgende keer mag ze op voor de F8.

Anyway, de gracht was de 'place to be' waar ik een karper moest en zou vangen. Bij een kleine waterinlaat zag ik een silouet in de stroming liggen. Te lang voor een brasem en te smal voor een snoek. Hmmm, zou ik deze karper tot azen kunnen verleiden? Wederom ging er kippenbix, mais en kikkererwten te water en  twee stuks op de hair. Na het 'storten' van het voer verdween de karper. Geschrokken? Tien minuten later was er toch vis gaan azen op het voer. Karper of brasem? Bellen zat rond mijn dobber, maar geen aanbeet. Om gek van te worden. Weer tien minuten later ging de pen flink te keer en ging ie zelfs onder, maar hij liep niet weg. Wachten, wachten, nog ff wachten. Toch geen aanbeet. Hierop het aas gecontroleerd en de kikkererwten bleken van de hair verdwenen.

De vissen bleven azen. De volgende keer trok de pen wel mooi weg en bij aanslaan hing de dobber in de boom. Geen weerstand, fuck! Hopelijk werd de vis niet gealarmeerd. Er werd gelukkig nog steeds geaast. Nu moest het toch gebeuren. Het afgesproken tijdstip kwam dichterbij en de vissen zouden ook niet eindeloos op dezelfde stek blijven azen. Tegen de kant aan zag ik een grote karperstaart. OK, dus toch karpers die aan het azen waren.

Ik werd een beetje nerveus, net alsof ik wist dat het ging gebeuren. De pen zakte weg en liep perfect glijdend weg richting de waterinlaat. Toen ik zeker wist dat het geen lijnzwemmer was en de aanbeet dus doorzette, aangeslagen waarop een doldrieste karper er vandoor ging. Dubbel en dwars door de slip heen. Verder en verder. Bij iedere klap van zijn staart ging de hengel krom tot in het handvat en deed de slip zijn werk. Ja hoor! Dit moest een knappe zijn. Wat een fijne dril. Ik hoefde me geen zorgen te maken over obstakels en nam dus de tijd waarbij ik niet te veel druk zette. Bang dat ik was om deze kerp te verspelen. Voor mijn gevoel duurde het eindeloos voordat de karper uitgeknokt was om te netten.

Best tegenstrijdig eigenlijk. De ene kant is de dril onwijs kicken. En zou dus eindeloos mogen duren, maar aan de andere kant wil je de vis asap in het net. Want dan heb je 'm ook echt gevangen en kan je 'm bewonderen. Dat is natuurlijk ook gelijk de spanning omdat je 'm tijdens de dril ook niet wil verspelen.

Gelukkig verliep deze dril perfect en de karper met de megastaart kon veilig geland worden. Hebbes! De haak viel bijna uit zijn taaie rubberachtige bek, zo los zat deze. Prima dril dus. Op z'n ouwe dag mocht deze karper nog op zijn mooist poseren.

'Ik ben blij, man!'.

Grtx,
FER

12 opmerkingen:

  1. Hey Fer, prachtige vis weer! Eindelijk heb je je grachten karper. Top man! Ik denk dat ik donderdag avond ook weer eens urban ga.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, zoals gezegd 'ik ben blij, man'. Urban, OK, waar? Ben benieuwd, laat maar horen.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  2. Dikke staart man. Gefeliciteerd met je vangst op dat water.
    Bedoel je deze: Ik ben Blij man! http://www.youtube.com/watch?v=8vH_MM4MXdw
    Haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Voelde me net Churandy Martina. Nog steeds trouwens.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd Fer. Doorzetten beloond en dat gevoel, daar doe je het voor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey Fer.

    Mooie vis zeg !
    Hoe groter de staart hoe harder ze knokken, lekker is dat dan he als ie naar enkele spannende minuten eindelijk het net er onder geschoven kan worden !

    Groetjes Sander


    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, wel zoals beschreven toch altijd een beetje een tegenstrijdig gevoel.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  5. Ja, dat tegenstrijdige gevoel herken ik maar al te goed!

    Prachtig, zo'n oude karper! Gefeliciteerd!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zekers, denk dat de vis gewoon al 50 jaar oud is. Tenminste als deze afkomstig is van de uitzetting wat zomaar zou kunnen.

      Grtx, FER

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Ga hier zeker eens vaker vissen, want er zwemmen er natuurlijk nog wel meer. Niet veel, maar toch.

      Grtx, FER

      Verwijderen