Aaaargh!

Donderdag 22 juni en zondag 25 juni 2013

Ondanks dat ik graag verschillende vissoorten vang met verschillende technieken, moet ik zeggen dat de focus momenteel maar op één vissoort ligt. De karper. Een vis met een hoog aaibaarheidsgehalte en een ongekende kracht tijdens de dril.

High tech op de put!
Afgelopen donderdagavond gingen Harry en Ed naar de Simaja put. Hmmm, vissen, dat wil ik altijd wel. Het vrouwtje lief schuin aangekeken en ik mocht. Dus direct in de auto gesprongen en de lijnen nat gemaakt. Er bleek die dag weinig tot geen actie geweest. Positivo's die wij zijn, zouden wij wel een karper vangen. Ook op onze stekken was het betrekkelijk rustig, er waren geregeld wat bellen op de stekken zichtbaar, maar tot aanbeten leidde dit niet.

Al snel ben ik gaan struinen en op een aantal plekken achter en tussen het riet wat voerplekken aangemaakt. Na verloop van tijd ben ik deze stekken gaan bevissen. Het water was redelijk helder waardoor ik op de ondiepe stekken direct zag of er geaast was of werd, omdat ik hier stofwolken bespeurde in het water.
Bij een stek tussen het riet liet ik mijn Drennan pen te water en al snel bleek er karper aanwezig, dit omdat er een karper tegen mijn lijn zwom en er als de bliksem vandoor ging. Grote kolken en bellenplakaten achterlatend. Jammer, op naar de volgende stek. Ook hier wolken maar geen aanbeet. Toch weer terug naar de rietstek. Hier kreeg ik mijn begeerde aanbeet. De Drennan pen trok langzaam weg het wijd op. Na enig geduld, contact gezocht en de haak gezet.

Kolere, de gehaakte karper gaf gas. Kneppelhard door de slip. Slip strakker gezet, maar dat maakte 'm niet uit. Niet te houden. Wat voor monster had ik gehaakt?! Mijn hart zat in mijn keel. De vissen op de Simaja put worden tegenwoordig bijgevoerd, waarmee in godesnaam? De vis ging iets minder hard door de slip en op gegeven moment leek er een status quo te ontstaan. Mijn hengel stond krom tot in het handvat en mijn molen gaf geen lijn meer af. Dit duurde enige tijd waarbij het leek alsof de vis zich niet verplaatste. Zat ik vast? Iets meer druk gezet, kon het nog? Ja, toch wel, de vis begon weer te zwemmen. Ed kwam aanlopen om te assisteren en toen sloeg het noodlot toe. Uit het niets viel de druk weg en kon ik de lijn binnendraaien. Aaaargh! 'Kut, kut, kut!'.

Alles was nog in tact, maar het monster was gezwommen. Zo, wat baalde ik hiervan. Ik bleef achter met een raar gevoel in mijn buik. Eerder mijn hart in mijn keel en een half uur later nog steeds een meewarig gevoel in mijn buik. Nu ik dit op-pen voel ik het bijna weer. Eigenlijk best kicken dat spanningsgevoel.

Misschien heb ik toch teveel druk gezet waardoor de haak gelost is. Volgende keer toch iets voorzichtiger drillen.

De Quest voor karper ging zondagmiddag door. Maar dan op de fiets in mijn woonomgeving. Meerdere stekken aangemaakt en op een aantal stekken werd actief geaast. Soms zelf direct onder mijn pen, zonder dat het aas gepakt werd. Om gek van te worden. Uiteindelijk bleek dit iedere keer weer een grote platte te zijn. Allemaal brasems van flink formaat. Zelfs een brasem die bij aanbeet uit het water sprong. De drils waren alweer een stuk korter dan vlak voor en na de paai, toen hadden de brasems meer pit dan momenteel.

Telkens was het weer spannend of er niet toch een karper tussen zat tijdens een aanbeet en telkens was het ook wel teleurstellend dat het geen karper betrof. Jammer dat die brasems geen groter uithoudingsvermogen hebben.

Nou ja, de quest continues.

Grtx,
FER

11 opmerkingen:

  1. Hoi Fer,

    balen van die vis!! Toch blijft er bij mij altijd een prangende vraag, die jij mij misschien kan uitleggen; waarom wordt er op een put gevist? Het vangen van vissen 'in het wild' is toch zoveel mooier?

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dale, ik weet dat niet iedereen het vissen op een put aantrekkelijk vindt maar andersom is het net zo met 'open water'. Het vissen op een put kan erg leuk zijn mits je de juiste momenten daarvoor kiest. Ik vind het persoonlijk erg jammer als andere vissers zich negatief uitlaten over een put want daarmee doe je de vissers die er vissen te kort. Vissen is genieten van je hobby en de één doet dat in 'open water' en de ander op een put.

      Zo weet ik dat Ferry voor 99% van zijn vistijd in 'open water' vist maar zo heel af en toe met een paar vismaten 's avonds een uurtje op de Simajaput vertoeft.

      Een ieder heeft zijn voorkeur maar zal op zijn/haar manier genieten van de hobby. Zo is Piet Vogel zijn vis carrière begonnen op de Simajaput. Eenmaal gepakt door het virus heeft hem gebracht waar hij nu staat. En toch komt Piet af en toe nog ff langs, al dan niet om te vissen.

      Ik zie overigens dat je daar uit de buurt komt en vraag mij dan ook af of je er wel eens geweest bent, en daarmee bedoel ik of je er op het juiste moment geweest bent. Je hebt bijna een kilometer rietkragen om te struinen dus af en toe best leuk om met een pennetje te pielen.

      Tot slot, vissen is mooi zoals je er zelf van kunt genieten, ongeacht de locatie!

      Groet,
      Harry

      Verwijderen
    2. Hoi Harry,

      bedankt voor je uitleg. Nee, ik ben daar nooit geweest en zal dat ook nooit doen. Je hebt inderdaad gelijk ; ieder zijn/haar hobby.Het was ook niet negatief bedoeld hoor. Misschien een tekortkoming van mij, maar ik zie er de schoonheid niet van in.

      Waarom je Piet Vogel erbij haalt ontgaat mij even. Ik heb niks met 'bekende' vissers die 'ergens' inspiratie opdoen.

      Verwijderen
  2. Aaaaaargh! Is inderdaad ee goede term... Balen man! Heb je al uitgevonden waarmee er bijgevoerd wordt? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fer,

    Vreselijk zulke te verspelen..dat gevoel alsof je niets meer van het leven te verwachten hebt...maar hij zwemt daar nog steeds!

    Gr,Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer Fer, dat had wel eens een mooie kunnen zijn :) ik heb ook wel eens een losschieter en dan zit ie niet goed gehaakt of vals gehaakt. Ik zou gewoon als dat nodig is de druk er gewoon op houden, als de karper goed gehaakt is moet dat goed gaan.

    Goed Björn.

    P.s leuk viswatertje die Simajaput kan ik daar met mijn vergunning ook vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Björn, als je een vispas hebt van de Hoornse Hengelaars Bond dan kun je daar gratis vissen. Indien je een vispas hebt van een andere hsv dan kost een dagpas € 7,50
      http://www.hoornse-hengelaarsbond.com/vispas-vergunningen.php

      Groet,
      Harry

      Verwijderen
  5. Mooi dagje vissen FER. Ja zoals je inmiddels weet, ken ik dat gevoel maar al te goed. Gewoon weer lekker doorvissen en blij zijn met je brasem. Zo staat het er weer netjes op. Lekker genieten.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Dale: Tja, de vraag is ook waarom vissen? Er zijn zoveel antwoorden mogelijk en voor een ieder is die anders. De Simaja put is in ieder geval een goed onderhouden water met een mooi bestand aan karper. De vissers die ik tot dusverre gesproken heb zijn heel open en van enige competitie merk ik niets. En zoals ik al schreef vis ik graag op verschillende manieren en op verschillende locaties. Het vangen van een vis op zo'n 'dressuur' put is overigens geen sinecure.
    @Harry: Dank voor je uitgebreide reactie. Altijd welkom, van een ieder overigens.
    @Boudewijn: ja, krachtvoer ;-)
    @Hans: inderdaad, hopelijk a second change.
    @Bjorn: wellicht heb je gelijk, volgende keer hou ik druk maar ga ik er meer tijd voor nemen. Uiteindelijk had ik alle ruimte om de vis te laten knallen.
    @Michael: Iedere vis is vis en alle vissen hebben hun charme. OK de één wat meer dan de ander ;-)

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen