Kanaal karper

Woensdag 29 mei 2013

De sloot die in contact staat met een ringvaart en het NH kanaal blijft mij bezig houden. Tenminste in gedachte, omdat ik weet dat een aantal kanaal karpers hier naar toe trekken om te gaan paaien. Gisteren ben hier weer langs gefietst en de brasems waren weer druk aan het paaien. Of nog steeds aan het paaien, het feest duurt erg lang dit jaar. Ook zag ik toen één enkele karper liggen. OK dan, ze beginnen te komen, of nou ja bijna ;-).

De kanaalsloot is het beste te bereiken via het terrein van een bouwmarkt. Vanaf een prima onderhouden gazon waarnaast ik mijn auto direct kon parkeren zat ik direct op de stek. Ongeveer een meter vanaf de kant tussen twee velden met plompebladeren, die beide op ongeveer vijftien meter afstand lagen, een voerplek gemaakt met kippenbix, mais en een paar stukken aardappel.

Op gegeven moment kwam er een hele beste kanaal karper voorbij schuiven met aan haar zijde twee of zelfs drie hommers. Hmmm, helemaal gefocust op de paai. Die zullen geen trek hebben. Stoppen en op een andere stek vissen? Mwoah, nog even aankijken.

Na een half uur een paar belletjes op de voerplek. Om de paar minuten onstonden er grote bellen en soms hele bellen plakaten. Brasem of karper? De bellen waren flink groot dus best kans dat er karper aan het azen was en niet alleen aan het paaien. Maar de drie maiskorrels op de hair werden niet gepakt, ook niet terwijl de maiskorrels in de bellenplakaten lagen of hier in gedropt werden. Om gek van te worden. De vis zat vol op de kippenbix. Als de bellen stopte, dropte ik weer een handje bix en daarna ging de vis weer helemaal los.

Omdat ik op het terrein van een bouwmarkt stond en deze om negen ging sluiten had ik nog maar een kwartier de tijd. De mais vervangen voor een broodvlok, maar deze werd ook niet gepakt. Tien voor negen werd ik gebeld of ik nog mee ging naar een verjaardag. Ja hoor, over een kwartier ben ik thuis. Niet dus, want om vijf voor negen werd mijn vlok toch gepakt. Geen pen die mooi wegtrok maar langzaam steeds dieper onder getrokken werd. Na een paar seconden moest ik wel aanslaan en een enorm sterke snelle massa ging er vandoor. Op weg naar de plompenpladeren. BLOKKEN! BUIGEN OF BREKEN! De plompenbladeren werden getoucheerd, maar verder kwam de karper niet waardoor ik hem gelukkig in relatieve rust kon drillen.

Die momenten zijn kicken als het goed gaat. De hengel tot in het handvat gekromd, een haak die blijft zitten, een karper die aan het andere einde zijn gevecht levert waarbij je verwachtingsvol afwacht wanneer hij zich aan de oppervlakte toont. Nou, deze karper had er geen zin in om zich te tonen en het personeel begon de bouwmarkt al uit te stromen. Gelukkig gaven ze aan dat ik nog tien minuten had voordat de manager de boel ging afsluiten.

Wow, wat een karper kwam er uiteindelijk aan de oppervlakte. Een echte kanaal kneiter van jewelste. Een schubkarper waarvan je, tenminste ik, van droomt.





Oja, tijdens de dril nog naar huis gebeld dat het wat later zou worden, maar ze waren al richting de verjaardag. Ik bedacht me om nog naar de mobiel van Inge te bellen, maar bedacht me wederom omdat ik me wilden blijven concentreren op de dril.


De bouwmarkt manager nam zijn tijd dus kon ik nog mooi een paar plaatjes schieten van dit kanaalmonster.


Met natte knieën, natte mouwen en stinkend naar vis ben ik rechtstreeks naar de jarige gereden en na felicitaties heb ik maar eerst mijn handen gewassen. Ze hadden direct door dat ik wat gevangen had, want de grijns was van oor tot oor. Kicken dat ik toch in deze sloot mijn gedroomde kanaalkarper heb kunnen verschalken.

Grtx,

FER

11 opmerkingen:

  1. is het nog goed gekomen met het thuisfront of accepteren ze je "kuren"
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Fer,

    Dikke kanaalkarper! Gefeliciteerd man. Er was er maar 1 jarig die avond en dat was jij :) De tijd gaat altijd snel al je aan het vissen bent. En de vrouwen zijn het ondertussen wel gewend dat het ietsje later wordt.

    Groet, Björn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een "echte" ! Zo èèn hoop ik ook nog te zien maar daarvoor zal ik wel weer eens een ander water moeten aandoen. Maar feli,dat is een mooie duikboot :p !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klasse! Een echte kanaalkarper! Mooi, mooi, mooi! :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker verhaal FER ik zat weer te lachen. Mooie vis gefeliciteerd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fer,

    Een echte kilometervreter op de mat. Super mooi man!

    Groeten,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Patrick: jahoor, met name vermakelijk. Voor het eerst overigens dat ik mij niet gelijk hoefde te douchen.
    @ Bjorn: voelde me inderdaad een jarige job. M'n vrouw is langzamerhand wel wat gewent maar ze accepteert nog niet alles.
    @ Dennis: gelijk aan een atoom onderzeeër.
    @ Boudewijn: inderdaad bijzonder lekker.
    @ Koen: een klassebak!
    @ Michael: ik moet ook weer grijnzen nu ik dankbaar reageer op jullie reacties.
    @ Peter: bijna een halve marathon loper ;-)

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gefeliciteerd !
    Een kanaal karper zoals ie hoord te zijn !

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kijk, dat zijn ze!!

    Gefeliciteerd man. Die zal nog wel een tijdje in je hoofd blijven rondspoken ;-)

    Groet,
    Dale

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Sander: yep dit is 'm!
    @ Dale: dat doet ie zeker.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen