de Hulk

Donderdag 9 mei 2013

Vandaag gingen we met vier man sterk, Harry, Edwin, Frans en ik, in de Hulk de kerps de stuipen op het lijf jagen. Nu ik een paar dagen later dit verslag schrijf is het even nadenken hoe en wat ook alweer. Maar het leuke is dat door het schrijven van een verslag ik de sessie(s) weer opnieuw beleef. Daarom kan ik een ieder aanbevelen dit te doen, ook omdat het leuke naslagwerken zijn  na verloop van tijd en het de zogenaamde 'oja' momenten teweeg brengt bij het nalezen.
Anyway, de hemelvaartsessie. In de Hulk lopen heel veel sloten die met elkaar in verbinding staan waarbij middels bruggetjes de nodige eilandjes te bereiken zijn.
Nadat wij een aantal voerplekken hadden gemaakt en geïnstalleerd waren, kwam er nog een man aan lopen om te gaan vissen. 'Goedemorgen' zei ik, gemompeld respons. Vervolgens zei ik 'Er is hier plek zat' oftewel wees welkom ondanks dat wij al met z'n vieren op het betreffende eiland actief waren. Onbegrijpelijk gemompel kreeg ik als reactie. Hmm een Pool ofzo? Prima, lekker vissen met z'n allen.

We waren flink uitgewaaierd over het eiland en daar vandaan op zoek naar karpers. Onder een overhangende struik langs een wandelpad kreeg ik als eerste een spatzuivere aanbeet. Een pen die rustig maar gestaag schuin wegtrok. Bij het aanslaan, direct reactie en een spurt richting de takken. Wow, blokken! Altijd spannend, want dan is direct duidelijk of de haak goed vast zit of gelijk los komt. Na enig druk zetten keerde de karper gelukkig van de struiken weg. Het bleef spannend zo nabij de struiken en mijn maten kwamen mij assisteren toen ik ze wapte met 'hebbes'.
Een 60 cm lange karper werd met vereende krachten uit zijn habitat geschept en werd door een 8-tal ogen bewonderd. Zo, de eerste was een feit, nu de volgende en hopelijk werden de gevangen vissen een beetje gelijk verdeeld deze keer.
Nog een plaatje.
De tweede was ook voor mij, op mijn vastlood hengel was een brasem gehaakt.

Harry en Frans zaten gebroederlijk naast elkaar, het leek wel een picknickend stelletje.
Niet veel later kreeg Frans een mooie wegtrekker maar sloeg mis. Hij mocht nog een keer in reprise en wist een brasem te haken.
Daarna werd het erg stil. Het zonnetje kwam geregeld door, dus was het wel erg lekker aan de waterkant. Maar de vissen lieten het een beetje afweten.
Uiteindelijk ving ik op de plek bij de overhangende struiken nog een vis. Een korte hoge vis met erg grote ogen. Het is volgens mij geen brasem, geen voorn en ook geen kolblei. wellicht een hybride? Wie het weet mag het zeggen, dus laat dan svp een berichtje achter.
Ik heb het al eerder over onze vissende Pool gehad, daar was niet veel later ook nog een maatje bij aangeschoven. Ook prima natuurlijk. Blijkbaar waren ze uitgevist en braken ze op waarbij ze een leefnet naar binnen haalden. Wachtend op de vis die terug gezet zou worden, keken wij vanaf een flinke afstand verwachtingsvol toe wat ze hadden gevangen. Er ging geen vis terug te water, maar er werd een blauwe plastic tas gepakt. Dus hoogstwaarschijnlijk ging de gevangen vis mee naar 'huis'. Op weg naar hun auto's moesten ze langs ons en natuurlijk werden ze aangesproken, maar mompelde terug alsof ze helemaal niets begrepen. Nederlands, Engels of Duits, ikke nie begrijpe. Daarop hebben we de kentekens van die gasten gefotografeerd en een controleur gebeld. Zover dit verhaal, er volgt meer!

Om een uur of elf, we waren om zeven uur begonnen, zaten we alle vier op een rijtje met de penhengels lekker lui in het zonnetje voor de 'struiken hotspot'.
Af en toe kreeg er iemand beet, soms zette dit niet door en soms werd er mis geslagen. Hahaha! Op kleine vis of wellicht op karper, we zullen het niet weten. Het was in ieder geval iedere keer dikke pret als dit gebeurde. Gezellig was het zo naast elkaar zittend, hangend en liggend zekers.

Om twaalf uur zouden we stoppen en om ongeveer vijf voor twaalf was ik weer de gelukkige die beet kreeg. De pen trok een beetje schokkerig weg, maar ging er vervolgens als een dolle, na aanslaan, vandoor. 'Wieeeehoe!' ... 'Wieeeehoe!' moest ik 'brullen' omdat ik weer een vis ving. Drie gasten die lachten als boeren met kiespijn stonden erbij en keken er na. Natuurlijk kreeg ik weer assistentie en werd de vis weer terug gezet. Deze vis wel.
Het was ook gelijk het einde van een matige sessie qua hoeveelheid vissen, maar qua gezelligheid de bom.

Vlak voordat wij weg gingen herkende wij één van de auto's van die Polen die blijkbaar weer terug kwamen. Beide gasten stapten uit en pakten hun vistuig. Natuurlijk liepen ze niet onze kant op, maar een andere kant. En natuurlijk hebben wij de controleurs van de hengelsport vereniging ingelicht. Want zelf konden we helemaal niets controleren of wat dan ook, want daar zijn wij niet toe bevoegd.

's middags stuurde Harry een wappie naar de 'visgroep'. "Er zijn twee controleurs bij die Polen geweest. Ze hadden allebei een hond mee. Eén van die Polen gaf één van die honden een schop waarop die controleur hem weg duwde. Daarop kreeg die controleur een beuk voor zijn kop. Voordat die Pool in de gaten had wat er gebeurde kreeg hij een beuk terug en lag hij 2 meter verder in de sloot. Lekkere afsluiting van een ochtendje vissen. Moet toch niet gekker worden.". Mijn reactie, "Wow, en verder, zijn de vispassen nog gecontroleerd ;-)".

Nou ja, zonder dollen, dit is natuurlijk te gek voor woorden. Als je hier bent en werkt, tenminste dat mag ik dan hopen, dan moet je je gewoon aanpassen naar lands eer en gewoonten. In ieder geval zullen deze twee gasten niet meer rustig in dit gebied kunnen vissen, want ze zullen als paria's geweerd worden. Meer dan waarschijnlijk met woord en daad.

Een enerverende afsluiting voor een relaxt ochtendje vissen.

Grtx,
FER

4 opmerkingen:

  1. Hoi Fer,

    En wie is nu de Lucky bastard! 2 mooie karpers gevangen. Als ik die gasten daar bezig had gezien was ik ook zo groen als de Hulk geworden. Walgelijk gewoon. Petje af voor de controleurs en jullie natuurlijk!

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Fer,ik heb geen verstand van Hybrides enzo maar het is een prachtvis.Het was een toppie visochtendje kun je wel lezen alleen jammer natuurlijk van die mislukkelingen die verderop aan stropen waren.Maar ik ben blij te horen dat er gerichte aktie tegen ze is ondernomen.Zo hoor ik het graag,maar natuurlijk zien we dergelijke praktijken liever helemaal niet.Suc6 weer met de vangsten mien jong en ben zelf ook wel benieuwd nu of die mooie vis een hybride is....Mvg,

    Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me raar om te zien. Zelf heb ik nog nooit stropers gezien gelukkig. Verder een goed verhaal met mooie vangsten. Gefeliciteerd.

    Groet, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Bjorn: yeah, I was the lucky one.
    @ Dennis: tja of het is toch een hele grote en vooral sterke Kolblei of een kruising tussen Brasem en Kolblei. jammer genoeg niet gemeten. Stropen inderdaad, da's het woord.
    @ Michael: Thnx hoop ze ook nooit meer te zien.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen