Snoek seizoen geopend

Zaterdag 27 oktober 2012

Met de dalende temperatuur, de vallende bladeren, de afstervende waterplanten en het waterige zonnetje zijn de roofvis kriebels terug. Na gedane arbeid thuis was er 's middags tijd om de plug uit te laten.


Fiets gepakt, schoudertas met pluggen mee en de spinhengel, op naar de sloten in de wijk.

Ik bleek niet de enige roofvisser. In totaal waren er nog drie roofvissers terwijl ik naar het einde van dezelfde sloot fietste. De mannen stonden er niet echt overtuigd bij, alsof ze nog geen schub gevangen hadden. Liet ik me hierdoor ontmoedigen? Mwoah, lijkt me niet. Ik ga het gewoon proberen en zie wel of ik de aanwezige snoeken wel kan verleiden tot een driftige aanbeet.

Na een drietal verschillende plekken zag ik midden in de sloot een kolk en wat visjes springen. Dit moest wel rovende snoek zijn. Mijn plug over de kolk heen geworpen en snel binnen gevist. Wederom een kolk en de snoek had de plug te grazen genomen. Yes, de eerste van 'het seizoen'.
In het verlengde van dezelfde sloot op de tweede plek vlak bij wat struiken werd de plug zodra deze het water raakte te grazen genomen. Volgens mij werd de plug gepakt zodra ik deze begon binnen te draaien. Daarom begin ik ook altijd zodra de plug het water raakt aan de molen te draaien. De reactie van een snoek is zo ontzettend snel en als ie de tijd krijgt om na te 'denken' laat ie de prooi misschien zwemmen omdat ie ziet dat het plastic speelgoed is.
De sloot wordt door een aantal straten in stukken gehakt en is met duikers verbonden. In het derde stuk van deze sloot ontstond er ook enige activiteit onder het oppervlak nadat ik mijn plug systematisch door de verbreding had gehaald. Het leek erop dat ik de aanwezige snoek had wakker geschud om te gaan jagen, want geregeld sprongen er nu visjes uit het water. Mijn plug worp ik nu in de buurt van de springende visjes en na ongeveer acht worpen had de snoek mijn plug gevonden.
De snoek, het snoekie, was kleiner dan ik verwacht had, maar het was leuk dat ik 'm toch te pakken had.

Nu ik de sloot helemaal uitgekamd had, ben ik nog naar een andere sloot gefietst en werd de plug bij de eerste de beste worp gepakt.
OK dan, ff een paar uurtjes vissen en vier snoeken kunnen verleiden. Voor mij is het snoek seizoen duidelijk geopend, heb d'r meer zin an.

Grtx,

FER

2 opmerkingen:

  1. Veel actie zeg! Goed dat je je niet hebt laten ontmoedigen. Ben je eigenlijk ook nog van plan weer te gaan doodazen?

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Koen: jazeker, de sardines liggen al in de vriezer!

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen