Zeelt PR!!!

Zaterdag 30 juni 2012

Iedere zaterdagochtend heeft mij dochter paardrijles op de manage. Geregeld kijk ik hoe het haar vergaat op die knollen maar deze ochtend niet. Achter in de auto lagen mij visspullen klaar om nat te worden. Geregeld ga ik naar een bepaalde stadsgracht omdat dit water veel verschillende soorten vis bezit. Schubkarper, lederkaper, spiegelkarper, grote brasem en mooie grote zeelt zijn hier mijn target vissen. Soms aan de kade en soms tussen de struiken ben ik hier mijn stekkies aan het afstropen.
In een hoek van het water lag het nodige groenvoer dat door de wind hier naar toe geblazen was. De wind stond nog altijd op deze hoek dus een potentiële hotspot. Hier zou en moest ik vissen maar desalwelteplus toch nog maar een tweede voerstek aangemaakt bij de kade. Deze keer hingen er kikkererwten aan de hair en kronkelde een klein mestpiertje op de haak. Ondanks dat ik overtuigd was dat de hotspot vis zou moeten aan trekken bleef het hier stil.

Na een half uur ben ik even langs de stek bij de kade wezen kijken of hier wat activiteit was. Af en toe was hier een enkel belletje zichtbaar, dat van vis afkomstig zou moeten zijn. Voorzichtig nog wat legkorrels er bij gegooid en mijn penhengel gehaald. Net zoals voorgaande keer lag mijn aas te midden van azende vis maar hadden ze geen trek in de kikkererwt. In hmijn verslag 'bellenplakaten' had Boudewijn van Boustails mij een tip gegeven om het op die momenten eens met een vlok te proberen. Met dit in het achterhoofd had ik daarom ook een plak brood meegenomen.

Voorzichtig de hengel opgehaald en een stevige broodvlok, naast het nog aanwezige mestpiertje, op de haak geprikt. Voorzichtig de vlok weer tussen de bellen laten zakken om de vis niet op te schrikken en maar weer afwachten wat ging gebeuren. Pas na een vijftal minuten begon mijn dobber licht te bewegen, hij kwam iets van zijn plaats om weer stil te staan. Telkens verplaatste de pen zich enigszins waarbij ik bang was dat het brood reeds van de haak afgesnoept zou zijn totdat de pen uiteindelijk langzaam schuin weg trok.

Bij het zetten van de haak ontstond direct een mooie grote kolk van een massieve vis. Op het moment dat de vis, een zeelt, voor de eerste keer goed aan de oppervlakte zichtbaar was wist ik dat dit wel eens mijn nieuwe PR zou kunnen zijn. Op slag was ik bloednerveus om de vis te verspelen. Omdat de kade waar ik de stek beviste erg hoog is moest ik de vis naar een lager gedeelte dirigeren en gelukkig wilde de vis geregeld met mij mee zwemmen. Na een zenuwslopende dril waarbij de dame maar niet moe wilde worden kon ik haar uiteindelijk landen. Meetlintje er naast en deze gaf twee en vijftig centimeter aan. YES, YES, YES!!!
Kon niet kiezen welk plaatje ik zou plaatsen en omdat ie zo mooi en groot was hierbij een dubbel portretje.

Fantastisch wat een prachtige vis!
Zo hé, de grijns die ik kreeg was niet van mij kop te rammen. Passerende mensen keken mij naderhand bevreemd aan waarom ik bovenmatig stond te glimlachen. Na terug zetten moest ik haasje repje naar de manege om mijn dochter weer op te halen. Zij had bijzonder lekker gereden en ik had een bijzondere vangst wat behoorlijk goed te ruiken was want ik zat nog dik onder het zwarte slijm van mijn PR zeelt.
Voor mij een plezant souvenirtje maar mijn vrouw kon de stank niet echt waarderen. Anyway, ze was evengoed blij voor me.

Nog nooit in mijn leven had ik zoveel zeelt in één sessie gevangen als deze week in de Hippuris vijver en vervolgens vang ik vandaag mijn grootste zeelt ooit. Qua zeelt was deze week dus helemaal top!

Enneh, Boudewijn 'Dank voor de tip!'.


Grtx,

FER

2 opmerkingen:

  1. Supermooi weer Fer! Een prachtige vis! Jij kunt er weer even tegen zo.

    Beslist een goede dag voor de vlok, mag ik ook wel zeggen ;)
    Als je je vlok wat langer in het water hebt kun je zorgen voor een klein elastiekje. Je vlok blijft dan véél langen aan je haak hangen. Bij karpervissers ook wel bekend als baitbands maar ik kocht een zak met 500 mini elastiekjes (13 mm) in 't wit voor 2,98. Werkt prima! Als we gaan harderen neem ik wel wat voor je mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. FER, ik lees je verslag nu pas (zit die grijns er nog steeds?, hehe). Wat een prachtige grote zeelt heb je gevangen zeg! Gefeliciteerd!

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen