Paaipukkels en goudklompen

Zondag 20 mei 2012

De drang om te vissen was hoog nadat ik zaterdag een buitengewoon grote karper in een slootje had zien liggen. Zondagavond kreeg ik de gelegenheid en heb daar direct gebruik van gemaakt. Bij de sloot aangekomen bleken er veel, erg veel brasems in het heldere water rond te zwemmen die in maar één ding geïnteresseerd waren. SEX!

Ondanks dit paaigeweld heb ik een drietal stekkies aangemaakt en heb ik toch maar geprobeerd of er vis geïnteresseerd zou zijn in een snackie. Niet veel later had ik ondanks de nette aanbeet een brasem vals gehaakt. Deze mannelijke brasem zat vol met keiharde paaipukkels en had geen stukkie slijm meer op zijn lichaam. Ook al was er een snelheidsverbod, de brasems hadden hier geen oog voor en snelde door de sloot.
Iets verderop in de sloot, weg van het paaigeweld, had ik de andere twee stekken aangemaakt. Hopende dat hier de giga karper zou gaan azen. Er waren af en toe bellen zichtbaar maar deze waren duidelijk afkomstig van langs roetsende brasems. Na het controleren van het aas en het wederom afzinken had ik direct beet, de dobber werd rustig weggetrokken. Na aanslaan bleek dat een ruisvoorn geïnteresseerd was in de maiskorrels. Altijd leuk en mooi om zo'n vis te vangen. De ruisvoorn is de jager onder de witvissen in de poldersloten.

Op de derde stek gebeurde precies hetzelfde maar deze keer was de ruisvoorn een stuk groter. De lengte was bijna 30 cm en de vis was gelijk een goudklomp. Toppie, dit formaat ruisvoorns wordt niet zo vaak meer gevangen. Prachtige goude vis met mooie rode iets geraffelde vinnen.
Nogmaals heen en weer gependeld tussen de twee voerstekken en na een tiental minuten kreeg ik op de derde stek wederom een fijne aanbeet en kon ik de derde ruisvoorn landen. Wederom een mooie grote goudklomp. Bij deze vis kwam ook wat wittig slijm vrij bij de landing waarbij ik denk dat dit hom is vanwege de paaiperiode.
Als je de beide foto's goed bekijkt zie je een verschil bij deze twee vissen waarbij de anaalvin bij één van de vissen bijna lijkt te ontbreken.

Is dit het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ruisvoorns?

Hierna ben ik naar het Noordhollands kanaal gegaan om daar voor het eerst een voerstek te checken op vis activiteit. De stek wordt het kleine zwarte bruggetje genoemd en is een doorgang van het Noordhollands kanaal naar een ringvaart. Er bleek vis aanwezig want een grote kolblei had zich redelijk snel vergrepen aan de drie maiskorrels. Een half uur later na wat voeren kreeg ik een opsteker en had ik een net afgepaaide brasem van 51 cm aan de haak. Deze brasem zag er flink verkrekt uit waarbij zijn staart flink afgesleten en geraffeld was met op zijn flanken de bloedvlekken nog zichtbaar van de ruige sex.
Wat een lekker weertje eindelijk en dat met een mooie zonsondergang wat een typisch holland plaatje opleverde.
Op deze stek ga ik zeker vaker vissen met als doel een kanaal karper te vangen.

Grtx,

FER

5 opmerkingen:

  1. Ziet er mooi uit Fer. Dat je meerdere vissoorten kan vangen met penvissen vind ik er ook zo leuk aan, maar zoveel ruisvoorns maak ik nooit mee. Mooie vissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi FER,

    Mooie en ook leuke foto’s! Prachtige vissen die ruisvoorns. In mijn omgeving ken ik ook wel wat watertjes waar veel ruisvoorns zitten en qua formaat af en toe behoorlijk groot. Misschien eens met de vlok proberen…
    Mooie uitdaging heb je gekozen! Ik hoop dat je die kanaalkarper gaat vangen :)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Boudewijn; tja, zo benijden we elkaar allemaal. Gelukkig weten we niet waar alles zwemt, nieuwe watertjes ontdekken blijft zodoende avontuurlijk.
    @ Koen; hoop ik ook, een dikke kanaalkarper is nu nog een droom.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie de laatste veel brasems die het snelheidsverbod negeren,ook de karpers hebben lak aan het snelheids verbod en dan vooral na het aanslaan maar dat vinden wij helemaal niet erg hehehe. Ruisvoorns zijn zeker mooie vissen,en erg mooi om op een licht spinhengeltje/baarshengeltje te vangen icm met een het kleinste formaat snoekdobbertje en daaronder een haak(mag best een grote zijn)met een broodvlok die dan drijft of maximaal 10 cm onder de dobber zweeft.Zo heb ik op het grote water een ruisvoorn gehaakt van maar liefst 40,5 cm ,die struinen dan veelal in augustus en september langs de rietkragen met zonnig weer .Een supervisserij!!! Succes op het kanaal! groet Dennis .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Dennis; dank, leuke tip over de ruisers. Enneh, dat ze maar lak blijven houden aan dat snelheidsverbod!

    BeantwoordenVerwijderen