Tinca tinca deel 3

Zondag 22 april 2012

Deze ochtend had ik maar een tweetal uurtjes om aan de waterkant te vertoeven. What to do? Dan maar in de buurt, sterker nog in de woonwijk, op de fiets met visstoel passief op één van de voerstekken op zeelt. Twee hengels mee, één uitgerust met de pen de ander met een vastlood montage. Op de een of andere manier vind ik het prettig als de haak die boven de hair hangt enigszins bekleed is. Vaak prik ik een klein mestpiertje op de haak maar dat mag nu niet en de kaviaar mix ;-) bleek ook geen optie. Daarom heb ik deze keer een Frolic brok aan de hair gehangen en een drietal maden op de haak geprikt.
Aan de waterkant staat een hele rits geknotte wilgen en in één van die wilgen, precies naast mijn favoriete stekkie, nestelt een eend. Hoog en droog en hopelijk veilig.

Ik dacht dat ik voor de zondagochtend lekker vroeg en relaxt aan het water kon zitten maar wat blijkt, de Bloesemtocht (wandeltocht) wordt vandaag gelopen. Redelijk grote hordes mensen marcheren achter langs. 'hé kijk, een visser', 'al wat gevangen?', 'zit u al lang?', 'bijten ze?', etc. Blijf ik zitten of ga ik verkassen? Mwoah, weinig tijd, laat ik maar blijven zitten waar ik zit en hopen dat ze niet zo vriendelijk zijn om me van dichtbij succes te wensen en vragen te stellen.

Geregeld werden zowel de pen als de vastlood montage beroerd door kleine vis. Een schokkerige top bij de vastlood montage en een geregeld snel huppelend pennetje. Normaal trekt ook kleine vis de maden van een dunstelige haak maar dit lukt nu blijkbaar niet, waarschijnlijk vanwege de dikkere karperhaak. Dus ondanks dat er vis aan de maden plukt, blijven de maden mooi op de haak zitten. Blijft dus lekker attractief voor vriend zeelt.

Eigenlijk had ik de hoop al een beetje opgegeven want de tijd begon te dringen, maar een langzaam wegtrekken van mijn hengel met de vastlood montage zette me op scherp. Bij het binnen halen had een zeelt zich gehaakt. Wat knokte deze vis, echt gaaf. Hoe kan het ook anders met zo'n grote zwarte staart.
Deze mooie sterke goudgroene tinca tinca zwom tijdens de dril langs de pen en pakte deze mooi mee waardoor het een grote warboel was na het landen. Natuurlijk had ik de penhengel gelijk moeten binnen draaien, maar ja blij verrast als ik was dit glad vergeten.

En natuurlijk kwamen een aantal jongetjes die de Bloesemtocht liepen gelijk ff buurten om met eigen ogen te zien welke vis die grote kolken veroorzaakte. Het ene verhaal nog groter dan het andere, prachtig. Graag wilde ze even voor fotograaf spelen en mij met de buit vastleggen.
Deze tinca tinca bleek een mannetje aangezien de aarsvinnen voorbij de anus reikte.
Een mooie dikke kerel die bij het omdraaien zijn de borstvinnen rustig heen en weer flapperden. Na de fotoshoot weer terug in het water waarbij ie direct flink gas gaf om weg te komen. Ook nu weer was de tijd snel op en kon ik met een mooie vangst weer huiswaarts.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Wauw, die 43cm tinca is echt prachtig en vast heel gezond!!!

    BeantwoordenVerwijderen