Roofblei of alver?

Zaterdag 7 april 2012
Omdat het nog altijd bokkoud is en de karpers en zeelten weinig actief zijn en ik vis vangen toch wel erg leuk vind ben ik met de winckle picker op stap gegaan. Maden, casters en een grondvoertje met gekiemde hennep moesten de witvissen wild maken.
Nadat ik mij op de stek geïnstalleerd had werd er iets anders wits goed wild.

 







Ik wist dat ganzen te keer konden gaan. Flink blazen, eindeloos gakken maar dat ze ook zo heftig konden knokken wist ik niet. Tien minuten lang hielden de kemp'ganzen' elkaar vast en sloegen elkaar keer op keer met hun vleugels. Het bloed kwam tevoorschijn uit hun gehavende nekken en de hele kolonie schreeuwde met een hels kabaal. Toen de rust wedergekeerd was kon ik eindelijk lekker vissen.

Al snel ontdekten de blankvoorns het voer en het aas. De top van de winckle picker stond weinig stil door de grote hoeveelheid kleine blankvoorn die aan het aas pulkte. Via de top was goed zichtbaar of het kleine of grotere blankvoorn was die het aas beroerde. De kleine blankvoorns beroerde de top heel kort en schokkerig terwijl de grotere blankvoorns dit veel minder schokkerig deden en geleidelijker de top liet krommen. Een enkele keer pakte ook een ruisvoorn en een kolblei het aas maar de brasems lieten het volledig afweten.
      Ik was lekker bezig met vis vangen en merkte dat wanneer een fuut kwam buurten de activiteit even stil kwam te liggen. Deze fuut ving alleen geen witvis maar een baarsje dat ie met veel moeite wist te verschalken. Meerdere keren moest ie 'm nogmaals op duiken voordat ie 'm kon doorslikken.
Dichtbij hadden de futen ook een nest.
Tussen alle blankvoorns door ving ik een langwerpig zilver visje met bovenstandige bek. Hé, wat was dit voor visje dat ik hier in de ringvaart nog nooit eerder gevangen heb?


Wie o wie weet wat voor visje dit is? Ik twijfel tussen een roofblei of een alver.

Grtx,

FER

7 opmerkingen:

  1. Hoi Fer,

    Je hebt spectaculaire foto"s gemaakt!
    Heel mooi om te zien.

    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie actiefoto's Fer. De vis komt mij ook niet bekend voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi he dat vissen op de top,en als die top dan plotseling zo krom gaat als een hoepel...doe het zelf nu ook 2 jaar, prachtig.Mooi in beeld gebracht dat ganzen gevecht,ik denk zelf aan een Alver die je gevangen hebt...(heb simpelweg wat plaatjes vergeleken,ben geen deskundige hoor hehe :p)

    Mvg,

    Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi FER,

    Mooi foto’s! En tja, ik heb ook wat plaatjes op het internet vergeleken, maar een jonge roofblei en een alver lijken wel heel erg op elkaar. M.a.w. ik weet het dus niet.

    Groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Anglers; ben nu wel getriggerd om nogmaals wat van die visjes te vangen om te kunnen determineren om welk visje het gaat. Dank voor de reacties.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Fer,

    Je kan een foto van het visje mailen naar pannenkeet@sportvisserijnederland.nl

    Hij weet enorm veel van allerhande 'rare' visjes...

    Succes! Rolf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Rolf: ik heb contact opgenomen met Ruud en hij gaf het volgende antwoord.
    "Ha die Ferry,

    Het is een alver. Bij een roofblei loopt de bek door tot onder het oog. Als je twijfelt kun je ook een foto maken recht van voren op zijn snuit. Een roofblei heeft een kuiltje in zijn bovenkaak waar het puntje van zijn onderkaak precies in past. (zie de foto van roofvissen.eu in de bijlage)

    Ook zul je misschien gemerkt hebben dat de schubben van een alver heel snel loslaten. Er blijven er vaak een hoop op je handen achter.

    Grtz,

    Ruud"

    BeantwoordenVerwijderen