Ratjetoe

Zondag 16 April 2012

In het drukke westen is de zondagochtend fantastisch. D.w.z. er is geen hond op straat en alle vogels fluiten alleen voor jou. De serene rust overvalt me iedere keer en iedere keer geniet ik van dat moment. Omdat ik niet kon kiezen en van alles en nog wat wilde doen, heb ik mijn auto volgestouwd met allerlei materiaal en hengels.

Eerst maar de Beemster in gegaan voor de boerenkarper. Stekkies aangemaakt, hengels opgetuigd en deze keer aan de slag met twee of drie zoete maiskorrels op de hair onder een pennetje. De ochtend begon fris met redelijk rustig weer maar het duurde niet lang of een schraal windje kwam opzetten, brrrr. Ook miezerde het af te toe, wat het al met al niet echt prettig maakte aan het water.

Eindelijk, na ongeveer een klein uurtje, kreeg ik een aanbeet. De pen schoof perfect schuin weg en een boerenkarper werd gehaakt. Een rustige maar stevige dril volgende. De typerende grote staart van de boerenkarper was een aantal keren goed zichtbaar terwijl deze zich met flinke slagen uit de 'vinnen' maakte. Op gegeven moment zwom de karper richting een aantal takken waar ik 'm graag bij vandaan wilde houden dus zette ik iets meer druk waarbij spontaan de haak los kwam. Verd%^%$*(%&$#. Wat ging er mis? Even een evaluatie momentje gepakt. De druk was niet zo hoog dat de karper zijn bek zou uitscheuren, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. Hij draaide op dat moment ook niet vreemd weg, de haak was naderhand nog steeds scherp. Wellicht zat de haak aan de binnenzijde van de bek waarbij hier toch een velletje los gekomen is. Nou ja, zeker weten zal ik nooit.
Hierna geen pukkel meer gehad. Dus op naar het stadswater waarbij ik op de kop van een aantal sloten waar de wind op stond een aantal voerstekken heb aangemaakt. Potentiële karper hotspots met al dat drijfvuil.
Eén keer bleek er karper aanwezig toen een trimmer voorbij kwam denderen waarbij een karper met een golf zich vanonder het vuil uit de vinnen maakte. Lang verhaal kort meerdere stekken bevist maar geen leven.

Omdat ik toch nog wat wilde vangen op naar de ringvaart om met de winckle picker mijn visje te vangen. De stoel met de rug in de wind geplaatst, de voerkorf te water en de haak beaast met casters en maden. Ook deze keer voornamelijk activiteit van mooie grote blankvoorns. Ook de eerste brasem van dit jaar was een feit.
 

Een enkele keer dat de zon door kwam was dit direct voelbaar en moet ik bekenen dat dat de beste momenten van de ochtend waren. Hardop genietend met een hoorbaar 'aaaah' werden de ledenmaten enigszins verwarmd.

Wanneer gaan de temperaturen nou omhoog en mogen we ons weer verwarmen aan de zon en azende en vechtende vissen?!

Grtx,

FER

2 opmerkingen:

  1. Hoi Fer,erg jammer van die verspeelde boer.
    Ik had hem graag op de foto gezien hoor!
    Vanaf donderdag gaat de temperatuur weer stijgen.

    Groet Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Fer,jammer dat ie losschoot maarja blijf je toch houden zo nu en dan...ikzelf heb bij het penvissen wel eens een abonnement op misslaan :( dat is ook zo een iets verd%^%$*(%&$# hhaha.Je bent niet voor niets geweest iig ,ook nog wat beet op de picker....wat betreft de zon die blijft helaas op de achtergrond,niettemin gaan de tempereaturen wel in de lift (ook snachts,belangrijk)en wind uit zw hoek.Dit is mijns inziens meer dan voldoende om veel karper over de streep te trekken de komende tijd.We houden het in de gaten en vangze maar weer.

    Groet,

    Dennis

    BeantwoordenVerwijderen