Hom en kuit

Zondag 1 april 2012

Op grond van art. 6 van het Reglement voor de binnenvisserij 1985 in combinatie met art. 61 Uitvoeringsregeling visserij geldt er van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei een wettelijk verbod om in het Nederlandse binnenwater met de hengel met de volgende aassoorten te vissen:
  • een worm;
  • een dood visje;
  • een stukje vis (ongeacht hoe groot);
  • slachtproducten;
  • alle soorten kunstaas, met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm.

Dus welk natuurlijk dierlijk aas zou ik nu toch kunnen gebruiken om de Zeelt en Karper tot een aanbeet te kunnen verleiden? Vaak gebruik ik een klein mestpiertje op de haak terwijl er een Frolic brok, boilie of kikkererwt aan de hair hangt. Dit mespiertje mag de komende periode dus niet.

Algemeen bekend is dat iedere vis dol is op het kuit dat tijdens de paai overal wordt uitgestort. Hmmm, wat zou ik daarmee kunnen?
Met de torrenpikker en kleine mestpiertjes, op de laatste dag (31 maart) dat het nog mag, naar het water gegaan om eens te kijken of ik hoog zwangere baarsen kon vangen.
Zoals te zien op de foto, waren de baarsen niet groot maar wel goed vol met kuit. Ook hun mannelijke wederhelft ving ik, die natuurlijk zo geil als boter vol met hom zaten. Tenminste dat bleek!

In Canada worden steuren afgestreken voor hun kuit vanwege kweekprogramma's en in Rusland natuurlijk om de steureitjes oftwel kaviaar op te peuzelen. Zou dit afstrijken ook kunnen met baarsen? Zo gedacht, zo gedaan en mooie kleine eitjes kwamen te voorschijn. Na het afstrijken zwommen de vrouwelijke baarsen vrolijk verder. Het kuit was enigszins plakkerig maar niet plakkerig genoeg om te hechten aan een haak. Nadat ik 'per ongeluk' een mannetje afstreek kwam er hom vrij dat natuurlijk nog meer plakte. De combinatie was sticky like hell. Keigoed! Het nieuwe haakaas voor de komende verboden tijd voor aassoorten is geboren.

Grtx,

FER

4 opmerkingen:

  1. Laat je nog even weten of het succesvol is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi ferre , ha ha ha , jij bent nog een straffere kerel dan me zelf , niks nalaten om te proberen , hou ik van .
    Koken zal wel niet lukken vermoed ik .
    mogelijks van dat goedje om maden bij elkaar te plakken eens uitproberen .

    grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke experimenten. Ben zéér benieuwd naar je ervaringen hiermee.
    Ikzelf houd het in deze periode vaak bij maden en casters (lekker simpel en ook goed werkend)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ alle reagerende heren,

    Normaliter schrijf ik puur wat ik beleef in alle eerlijkheid, maar het 'hom en kuit' verhaal is klinkklare onzin vanwege 1 april. sorry ;-)

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen