Vreetkuilen

Woensdag 8 maart 2012

Enige tijd ben ik niet aan vissen toegekomen door andere leuke bezigheden waaronder schaatsen en skiën. Natuurlijk zit het vissen dusdanig diep geworteld dat de hersenen blijven pruttelen en in gedachte allerlei plannen gemaakt worden. Ook blijf ik met veel plezier andere visverslag bloggers volgen en lees ik met veel plezier een aantal visbladen. Maar dat volstaat natuurlijk niet en de drang naar het water is dan ook groot. Vanavond daarom naar het water getogen om mijn standaard stekken eens op taluds e.d. te checken.
 
Licht in de duisternis

Een talud is een groot woord in deze sloot want het verloop is marginaal. De diepte is maximaal een meter en aan de kant 40 cm over een breedte van 20 meter. Op ongeveer vier meter uit de kant is er consequent over een behoorlijke lengte een klein taludje. Over een afstand van ongeveer 30 cm is er een hoogte verschil van maximaal 10 cm. Nou ja, lekker boeien allemaal.

Wat leuk was om op te merken waren de vreetkuilen die onstaan zijn op de plekken die ik vorig jaar voor gevoerd en bevist heb. Op een aantal plekken heb ik duidelijke verdiepte gaten met een oppervlakte van ongeveer een vierkante meter in het rond gevonden. Deze zijn ontstaan door het grazen van Brasems, Karpers en Zeelten. De gebruikte pluimvee legkorrels vallen redelijk snel uitelkaar waardoor dit het grazen stimuleert.

Binnenkort, zeer binnenkort, ga ik weer eens mondjesmaat voeren want de target van vorig jaar om een 50 cm Zeelt te vangen is niet gehaald. Duidelijk bewijs dat de stekken goed bezocht werden is geleverd en ik ga er vanuit dat als ik weer voer, de vissen hun geheugen weer snel opgefrist hebben om de stekken dagelijks af te struinen.

Heb d'r zin an!

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Hoi FER,

    Ik heb er ook zoveel zin in, en dan heb ik het natuurlijk over het voorjaar! Alles wat ermee te maken heeft is om te genieten en middels onze hobby kunnen wij het extra intens. Ben zeer benieuwd of je dit jaar die dikke zeelt gaat vangen. Zelf wil ik dit jaar ook meer op zeelt gaan vissen. Zo'n mooie vis... Succes!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen