Tinca tinca

Donderdag 15 Maart 2012

Al enige tijd had ik het voornemen om eens op de fiets naar mijn werk te gaan. Toevallig vernam ik gisteren dat het bedrijf waar ik werk, deze donderdag ter ondersteuning van Earth hour (http://www.wnf.nl/nl/earth_hour) en het sustainable programma, afhankelijk van het aantal gefietste kilometers een aantal bomen laat aanplanten op de Filipijnen. Met het mooie weer van vandaag en door mijn grote bek kon ik er niet meer onder vandaan om het maximaal aantal bomen bij elkaar te fietsen vanwege de afstand huis - werk. Het was behoorlijk vermoeiend maar ook wel erg lekker en leuk langs de poldersloten waar ik natuurlijk speurde naar leven. Het voorjaar is in al zijn hevigheid losgebarsten, parende eenden, schreeuwende mannetjes fazanten, tjilpende mussen die elkaar in de lucht belagen, krijsende vlaamse gaaien, schreeuwende parkieten, balsende futen en nog veel meer vogelgespuis.

Maar deze blog gaat over mijn visavonturen daarom hierbij ook het verslag van mijn korte sessie van vanavond. Omdat het zo mooi weer was en ik al twee keer een viertal stekken met pluimvee legkorrels en Frolic brokken gevoerd had en ik ondanks de fiets partij redelijk op tijd thuis was, ben ik naar het water gegaan nadat ik mijn prakkie naar binnen gewerkt had.

Eerst heb ik op de stekken weer wat pluimvee legkorrels gestrooid en een viertal Frolic brokken/stukken. Vervolgens weer terug, op de fiets natuurlijk, naar de eerste stek, maar daar was weinig tot geen leven te bespeuren. Door naar de tweede stek. Hier trok redelijk snel mijn dobber schuin weg. Snel sloeg ik aan maar wellicht te snel, want de haak werd niet gezet maar ik zag wel een witte flank van een Brasem. Mooi, de vissen azen.

Door naar de derde stek. De pen met Frolic brok op de hair weer te water en maar hopen dat hier ook vis aan het azen was. In eerste instantie twijfelde ik of de pen bewoog. Het puntje ging in ieder geval niet onder maar het leek er wel op dat ie langzaam verplaatste. Het ging zo tergend langzaam dat ik bleef twijfelen, maar nadat ik een orientatie punt in de gaten hield t.o.v. de dobber bleek de dobber wel degelijk heel langzaam te verplaatsen. Nadat de dobber dik een halve meter verplaatst was, vond ik het tijd om contact te zoeken. Yes, vis, maar wat voor een vis? Ik dacht even dat een snoek de vleesbrok gepakt had, maar het bleek een zeelt te zijn. Wow, zo vroeg in het seizoen al een zeelt aan de haak.
Een mooie zeelt van 43 cm. Glad van het slijm was de zeelt zoals gewoonlijk wel, maar het slijm bleef niet aan het net of aan mijn handen plakken. Tijdens de foto shoot kwam nog een politieman op de fiets voorbij die volgens mij twijfelde om te vragen naar mijn vergunning, gelukkig reed ie door want ik was veel te druk met mijn vangst.
Top, eerste keer met de pen en gelijk een mooie zeelt maar nog niet mijn target vis van 50 cm. Eigenlijk... gelukkig niet.

Grtx,

FER

4 opmerkingen:

  1. Geweldig!!! Nu al je eerste zeelt! Ik snap dat je blij bent met het niet nu al vangen van je PR ;)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Fer, jou zeelt staat onder mijn zeelt op Totalfishing haha :p En je had bij het commentaar een doorverwijzing naar je blog geplaatst dus dacht laat ik eens reageren, ook ik stond verbaasd te kijken toen de contouren van een zeelt zichtbaar werden...prachtig ! Die van mij was overigens 40 cm.Groet,Dennis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Koen: te vroeg pieken zou niet goed zijn he.
    @ Dennis: leuk dat je reageert. Zeer gave zeelt ook die jij ving en die donkere brasem was ook een plaatje. Inderdaad verbazingwekkend dat ie nu al paaiuitslag heeft. Zijn ze wel zo prettig, dwz weinig slijm.

    Grtx,

    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat met uw bomenfietsen , maar uiteraard ook met de vangst .Ik zou het begot niet weten wanneer ik mijn laatste zeelt ooit gevangen heb .
    Vermoed ben er eigenlijk zeker van dat ik in Belgie niet gericht op zeelt kan vissen.
    Leuk zo vissen verschalken .

    grtjs

    BeantwoordenVerwijderen