Nieuwe kansen

Zaterdag 7 januari 2012

Op het moment dat ik met de fiets bij de kop van de sloot arriveer komt er net een aalscholver boven water en maakt direct dat ie weg komt. Ook staat er een blauwe reiger aan de kant en deze maakt zich ook uit de 'voeten'.
Mmm, heeft het nog zin om hier de streamer zijn werk te laten doen? Nou ja, niet geschoten ..., dus werpen maar en de streamer al jerkend binnen vissen. De streamer zakt langzaam naar de bodem en voordat ie de bodem bereikt, tenminste dat is de bedoeling, geef ik een tikkie en draai 'm iets binnen.
Boven alle verwachting pakt een snoek toch de streamer en gaat er als een dolle vandoor. Hij springt eenmalig uit het water en vlak daarna is de strijd gestreden. De dreg is makkelijk uit de zijkant van zijn bek te verwijderen en na de foto's zie ik zijn mooie gestreepte rug wegzwemmen.
Yes, de eerste van dit jaar is op het droge. Was deze snoek geactiveerd door die aalscholver? Misschien profiteert een snoek ook wel van de paniek van de aasvissen door het roven van de aalscholver.
Ben benieuwd wat het jaar nog meer brengt. In een andere sloot jekkert er nog een snoek op de streamer. Oh oh, deze is groter en sterker. Ondanks dat de sloot ondiep is blijft deze snoek bij de bodem en zwemt richting een overhangende rozenstruik waar ik 'm graag bij vandaan houdt. Dit lukt gelukkig en ik neem vervolgens de tijd om deze dame uit te drillen. Een mooie markante kop met enige krassen siert deze vis met een oude geheelde wond op 3/4 van haar lijf.
78 cm lang meet deze snoek, flink formaat voor deze sloot, top! De marker voor dit jaar is alweer gezet.
Mijn laatste snoek vang ik in een soort vijver die aan een sloot vast zit in de buurt van een treurwilg. Deze wilg heeft de laatste tijd veel takken verloren in deze vijver. In het midden ligt een vuistdikke tak waar ik de streamer langs kan manouvreren. Ttdat een snoekie de streamer pakt en er net zoals de eerste snoek als een dolle vandoor gaat. Gelukkig komt dit snoekie snel naar de oppervlakte waarbij ik de hengeltop hoog houdt en de snoek letterlijk over de tak heen springt. Prachtig hoe snel je deze vis kan dresseren ;-). Deze snoek was iets groter dan de streamer maar dat kan de pret niet drukken.
Het lijkt er op dat alle maten snoek de streamer met een lengte van wel 30 cm lusten.
De eerste sessie van het jaar, 3 snoeken waarbij 1 kapitale, mag geslaagd heten.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Een mooie start van het jaar FER! Misschien is deze sessie wel een goed teken voor de rest van het jaar. Laten we daar maar vanuit gaan hè?

    Gr. Koen.

    BeantwoordenVerwijderen