Metersnoek 'de voorbereiding'

Zaterdag 19 november 2011

Vanwege de nog altijd aanwezige wens om een metersnoek te vangen heb ik het plan opgevat om met doodaas te gaan vissen. Er wordt beweerd dat grote snoek het beste te vangen is met doodaas.
Daarom vrijdagmiddag de visboer gebeld en zaterdags kon ik een tiental sardines ophalen. 5 diepgevroren en 5 verse sardines (€3,60) hadden ze voor me, prima. De sardines in de tas gedaan en nog even door gelopen naar de Halfords via de Hema voor een nieuw fietsventieltje. Op het moment dat ik tussen de beveiligingspoortjes bij de Hema ging begon het alarm te brullen. Ik ging tegelijk met een dame door dit poortje en deze dame ging met haar Hema tasje terug naar binnen. De ventieltjes waren per 2 stuks inclusief dopje en 'moertje' €2,95 en omdat ik er maar één nodig had zonder allerlei toeters en bellen ben ik terug gelopen naar de Hema. Het alarm ging weer af op de sardines, boeien, ben lekker door gelopen. Bij de Hema waren de ventieltjes hetzelfde verpakt maar voor de helft van de prijs. Ventieltjes betaald en vervolgens moest ik weer door de poortjes naar buiten. Ik heb heel even gewacht op nog een dame met een Hema tasje en ben tegelijk met haar weer door de poortjes gelopen. Natuurlijk begon het alarm wederom te brullen en ook deze dame maakte rechtsomkeert. Mwoahahahaha...

Eh, de weblog gaat over vissen dus.... Zaterdag middag ben ik aan het bouwen gegaan met titanium draad, splitringen, wartels, krimpkous e.d. om een mooie takel te bouwen. Deze takel met twee dreggen zou perfect moeten passen op de lengte van de ingekochte sardines. Via Koen z'n weblog http://koenverweij.blogspot.com/ en per mail heb ik de nodige tips van hem gekregen. Zo heb ik twee van de drie weerhaken van de dreg plat gedrukt om het onthaken van een mogelijk diep ingeslikte aasvis makkelijker te maken. De ene niet platgedrukte weerhaak dient er voor om beter grip te houden op de aasvis.
De dreggen heb ik met splitringetjes bevestigd aan het titanium draad omdat voor mijn gevoel de haak dan makkelijker vlees vind en minder makkelijk door frictie los raakt. Het is maar een theorie, maar geloof in het gebruikte materiaal is de helft van het vangen. (Weer een mooie one liner voor in de gedichtenbundel ;-)
De eerste dreg van de takel wordt bevestigd aan het uiteinde bij de vin. De dreg wordt door de graat heen gehaald om zo goed grip te houden op de aasvis waardoor deze niet van de haak geslingerd wordt bij het inwerpen. De tweede dreg, haak met weerhaak, wordt aan de zijkant in het vruchtvlees aangebracht.
Na de takel heb ik een titanium onderlijn van ongeveer 20 cm bevestigd. Vervolgens ±30 cm gevlochten draad en daarna een wartel waaraan de hoofdlijn geknoopt is.
Voordat de hoofdlijn aan de wartel geknoopt is heb ik een wartel op de hoofdlijn geschoven en een kraal die zeer makkelijk over de hoofdlijn heen loopt. Aan de wartel op de hoofdlijn heb ik ongeveer 8 cm gevlochten draad gebonden met een wartel waaraan lood bevestigd kan worden.
Tijdens het vissen heb ik een loodgewicht van 40 gram gebruikt. De knoop van de wartel waaraan het lood bevestigd wordt heb ik met maar twee wikkelingen gemaakt zodat ik alleen het lood verspeel en niet de hele constructie indien dit vast komt te zitten.

Zo, uiteindelijk een heel verhaal en nog geen vissie gevangen.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten