Metersnoek 'de tweede vangst'

Zondag 27 November 2011

Na mijn eigen eerste metervangst en de lyrische mondelinge verslagen waren mijn vismaten bovenmatig geinteresseerd om ook deel te nemen aan een doodaas sessie. Opeens hadden ze zondagochtend bijna allemaal tijd om lekker te gaan vissen. De laatste voorraad sardines bij de viswinkel gescoord en thuis een hengel opgetuigd met een snoekdobber.
Er stond veel wind en het zou gaan regenen maar dit was om 8 uur 's ochtends nog niet het geval.

Rene en Frans hadden hun hengels opgetuigd met een dobber waarbij de sardine met een enkele dreg in de rug bevestigd werd. De dobbers bleken te licht om de sardine te dragen waardoor deze sardines ook op de bodem aangeboden werden. Net zoals met mijn loodmontage.

Na ongeveer anderhalf uur kreeg Frans beet. De dobber werd langzaam weggetrokken zonder onder te gaan. Er was nog enige twijfel vanwege de flinke wind die een behoorlijke invloed op de dobbers had, maar na aftellen, contact zoeken en het zetten van de haak bleek er toch een behoorlijke vis met de sardine van door te gaan. Yes, weer een grote snoek maar hoe groot deze keer? Zou er wederom een metersnoek gevangen worden? Nadat de snoek uitgedrild was heb ik 'm met de kieuwgreep geland en op mijn nieuwe maagdelijke onthakingsmat gelegd. Wow, wat een mooie dikke snoek weer. Bij de meting bleek deze snoek 105 cm lang te zijn, weer dik een meter! Voor Frans was dit zijn eerste snoek dit jaar en gelijk zijn pr!
Omdat de onthakingsmat hengsels heeft en als tas gevouwen kan worden wilde ik deze snoek ook wegen. Hiervoor had ik een plastic urnster meegenomen die bij optillen gelijk te barsten ging en weggeflikkerd kon worden. De vraag blijft hoe zwaar dit monster was, volgens Frans met zijn timmermans oog minstens 20 kilo.

De sessie was nog niet over want Rene wilde zijn metersnoek natuurlijk ook vangen. Tussendoor ging Frans nog wat met een plug smijten en terwijl hij hiermee bezig was waaide zijn stoel in het water. Vlug sprongen Rene en ik bij door onze camera's te voorschijn te toveren en dit grappige plaatje vast te leggen. Fijne vrienden ;-P
Om een uur of 10 zijn we nog van stek verkast waarbij het om 11 uur begon te regenen en het einde van de sessie inluidde.
Onverwacht toch weer een metersnoek gevangen. Weliswaar door Frans, maar toch gaaf. Overigens wel prettig dat zijn snoek toch 2 cm korter was dan mijn metersnoek van vorige week. Tja, de eeuwige strijd over lengte.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Hoi FER,

    Dat gaat wel heel erg goed daar zeg! Fantastisch hoor!!
    De onthaakmat heb je in ieder geval niet voor niets gekocht ;)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen