Brood pop-up

Zaterdag 5 November 2011

Naar aanleiding van een artikel in de oktober uitgave van het  sportvissermagazine Beet over Pop-up vissen met brood werd ik geprikkeld. Ondanks dat mijn focus al verlegd is naar snoeken begon het karper virus toch ook weer te kriebelen. In dit artikel wordt beschreven hoe je brood pop-ups kan maken die niet zoals bij gewoon brood snel van je haak afvallen. Gewoon broodmeel werd gebruikt en het brood werd in een broodmachine op een extra lang programma gezet zodat de korst goed stevig werd. Met de appelboor werden mooie ronde stukjes uit de korst geboord en op de hair gezet. Volgens het artikel logen de resultaten er niet om t.o.v. gewone boilies.


Dus op naar de super en een pak broodmeel met granen voor €1,09 aangeschaft. Volgens de gebruiksaanwijzing water toegevoegd, deeg gekneed, laten rijzen en gebakken. Terwijl ik aan het hobbyen was kreeg ik commentaar van Inge die zei dat ik het anders moest doen. Ik moest geen plat brood maar rolletjes maken. Hier had ik geen oor voor want ik had anders gelezen en had het idee uit de Beet al enigszins aangepast naar een plat brood. Hierdoor zou ik aan twee kanten een harde korst hebben nadat ik met de appelboor stukken uit het brood zou boren. Met twee harde kanten zou het brood goed en lang op de hair blijven zitten.
Het boren bleek een tijdrovend en lastig werkje. Terwijl Inge me bezig zag zei ze nogmaals dat ik het anders had moeten aanpakken. Nadat ik deze keer wel luisterde ben ik nogmaals naar de super gegaan om nog een pak broodmeel aan te schaffen. Deze keer om er rolletjes van te bakken.
Na het afkoelen van de rolletjes heb ik deze met een scherp mes is stukjes gesneden. Dit bleek een stuk makkelijker te gaan dan het gedoe met de appelboor. Les; naar een advies van de keukenprinses zal ik voortaan luisteren.
Deze stukjes heb ik een paar dagen laten drogen totdat ze droog en bikkelhard waren.
Hierna heb ik de stukjes van korst naar korst doorboort om een klein gaatje te creeren om de hair aan de brood pop-up te kunnen bevestigen.
De stukjes brood met een gaatje bestaan nu voor het merendeel uit een stevige korst en zullen dus beter op de hair blijven zitten dan een met de appelboor uitgeboord stukje brood.
De drijfkracht van de stukjes brood heb ik getest in een glazen vaas om na te gaan hoe groot de loodhagel moest zijn om de korst vlak boven de bodem te kunnen aanbieden. Dit heb ik enkele uren laten staan en de korst bleef zijn drijfkracht behouden. In de praktijk zal de korst ook meer opvallen dan liggend aas en aangezien brood door alle witvissen gevreten wordt moet het wel een killerbait zijn.

Natuurlijk moest ik dit ook in het echie uittesten. Met de penhengel ben ik aan de slag gegaan terwijl ik denk dat statisch vissen met een zelfhaak systeem beter werkt met dit aas. Anyway, penvissen vind ik leuker en ondanks dat er geen activiteit zichtbaar was kreeg ik toch een aanbeet die ik niet kon verzilveren terwijl de karper met veel geweld er vandoor ging. Natuurlijk is dit nog geen bewijs dat het brood pop-up aas beter vangt dan ander aas maar de gedroogde brood pop-ups ga ik droog opslaan om van het voorjaar hiermee nogmaals mijn geluk te beproeven.

Grtx,

FER

2 opmerkingen:

  1. Hoi FER,

    Interessant zeg! Misschien ga ik het zelf ook wel een keer proberen. Of het nu wel of niet goed zal werken, het experimenteren zelf is al erg leuk. Mooie duidelijke foto's ook!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Fer, ik weet zeker dat dit gaat lukken! Vis zelf ook geregeld met een 'broodkorst-pop up' (eigenlijk een soort zig rig) en dat werk het hele jaar door goed. Zo kan je met een schuifloodje ook verschillende waterlagen afvissen. De broodkorst (wel vooraf al in stukken gesneden/gebroken) houdt het alleen minder lang vol dan jouw creatie lijkt me. Ik vind het echter belangrijk om met deze visserij ook regelmatig op een andere plek in te werpen en valt de korst er af, dan worden eventuele in de buurt aanwezige vissen geattendeerd op wat eetbaars en zullen ze vaak gaan zoeken.
    Ben benieuwd naar je resultaten. Probeer het eens op een dichtbezet water(tje), echt de aanbeten zijn knalhard!
    Groet, Boudewijn

    BeantwoordenVerwijderen