IJsselmeer

Zaterdag 1 oktober

Wow, wat was het fantastisch weer. Te mooi om binnen te zitten en eigenlijk te helder en te windstil om te vissen. Maar ja, wat is er op tegen om lekker in het zonnetje te zitten met de mogelijkheid om ook nog een vis te vangen. Ik wilde altijd nog een keer vissen op het IJsselmeer om de winde achter de schubben aan te zitten.
Normaal is er altijd golfslag op het IJsselmeer dat een negatief effect heeft op de gevoelige top van de winkle picker. Nu was er alleen af en toe een golfje door een voorbijkomende waterskier. Geen wind hopelijk wel winde.

De eerste stek was slecht te bevissen vanwege de weelderige groei van fonteinkruid. Daarom maar verder langs de dijk tussen Schardam en Warder op zoek gegaan naar een bevisbare stek.
Dus... Deze stek was bijzonder goed te bevissen. D.w.z. prima bereikbaar, lekker vlak, geen fonteinkruid en lekker in het zonnetje.
In eerste instantie gebeurde er na het aanleggen van een mooie voerplek helemaal niets. Een paar kwikstaartjes, een paar kokmeeuwen en een paar nijlgansen vlogen voorbij en een aantal meerkoeten zwommen voorbij. Het haakaas bestaande uit een drietal maden werd niet beproefd. Het haakaas met twee maden en een mestpier deed de vissen ontwaken. Een kleine venijnige tik gaf aan dat er leven onder het spiegelgladde oppervlak was. De tikken waren zo kort en venijnig dat ik telkens te laat was als ik wilde aanslaan. Na nieuw haakaas en de eerste korte tik op de top stond ik op scherp om aan te slaan. Bijna direct volgde de tweede tik waarna ik aansloeg en een vel tegenstribbelende vis voelde.
Yes, een mooie winde had ik te pakken. Missie volbracht ;-)
Natuurlijk was het nog niet klaar, daarvoor zat ik veel te lekker in het zonnetje. Het viel al met al toch niet mee om op het juiste moment aan te slaan en de vissen te haken. Bij te lang wachten waren de maden en pieren weg of leeggezogen terwijl ik toch direct contact had vanwege de strakke gevlochten lijn, die ik voor de verandering eens gebruikte bij het winkle picker vissen. Uiteindelijk wist ik toch nog twee mooie windes te vangen. Leuke sportvis, zeker op licht materiaal.
Omdat ze zo mooi zijn nog een plaatje. Natuurlijk moeten er zeker nog grotere exemplaren op dit grote water rond zwemmen. Dus mocht het weer eens een beetje een windstille dag zijn dan ga ik nogmaals achter de windes aan.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten