Lederkarper deel twee

Zondag 4 September

De quest is begonnen ;-). Kunstaas geeft vertrouwen als je er mee vangt zo werkt het volgens mij ook met karperstekken. Als je er eenmaal gevangen hebt dan is er gelijk vertrouwen in die stek. Als eerste dus naar de stek van vrijdagavond gegaan en wat kippenvoer gedumpt. Maar er was niet veel activiteit op speldaas na. Verder wezen struinen en een paar voerplekjes gemaakt en op de terugweg afgevist. De Frolic brok leek slecht te werken dus ben ik overgestapt op een kikkererwt met twee kleine mestpiertjes op de haak. Uiteindelijk weer terug op de initiele stek en nu waren er belletjes zichtbaar. Dat gaf de burger moed. De dobber begon langzaam te dansen en rondjes te draaien met een omtrek van ongeveer 10 cm. Aanslaan? Mwah, nog maar even wachten totdat ie langzaam weg trok. Hangen. Een 50 cm grote Brasem was de eerste van de dag.
Er bleef flink wat activiteit zichtbaar dus de dobber weer tussen de bellen geplaatst en een kwartier later was het raak. Een 57 cm lange lederkarper had de kikkererwt tot zich genomen. Kicken die dril, wat zijn ze sterk!
Wat een plaatje van een karper.
Maar ja, nog geen spiegel of rijenkarper. 10 minuten later had ik weer beet. Na de aanslag spoot de karper er vandoor. Hmmm, andere dril dan bij de lederkarpers. Minder zwaar maar wel explosief. Een 50 cm schubkarper bleek hier ook te zwemmen. Leuk, een karper die hier niet uitgezet is.
De koek was nog niet op ondanks de onrust op de stek door het drillen van de laatste twee karpers. Het kippenvoer blijkt een echte karper magneet, super. Weer een kwartier later een mooie wegtrekker en een zware vis is gehaakt. Vijf tellen later een doffe knal en de karper is er met dobber en al vandoor. De draad was in de kop van mijn molen gedraaid waardoor deze muurvast zat en mijn slip niet meer werkte. Flink balen. Niet zo zeer omdat ik de karper niet geland heb maar omdat er nu een karper met haak en dobber rond zwemt.
Nog steeds wordt er geaast! Wat doe ik? Geen reserve dobber mee, alleen Korum haken en loodjes. Laten we eens een haak bevestigen met op 15 cm van de haak een loodje van 1.5 gram en eens kijken of ik via het draad een aanbeet kan waarnemen. Zo gezegd, zo gedaan, zo gezien.
Een 55 cm lange en bijzonder hoge (21 cm = 38% van de lengte) karper kan ik als laatste verschalken.
Dan zijn ook alle haken zonder pennetjes aan de hair. Met de pennetjes worden de kikkererwten op de hair geborgd. Dus de hoeveelheid vismateriaal dat ik mee heb genomen is dom weg niet genoeg. Anyway, het was weer top.

Mocht ik in de toekomst nogmaals deze karpers vangen, dan kan ik ze herkennen, want ik heb de schubpatronen bij de staartvinnen vastgelegd. Volgens mij zijn deze redelijk uniek.


Deze sterke hoge karpers zijn een genot om te vangen en na het verlies van één van de karpers tijdens de dril, merk ik dat de spanning weer is toegenomen tijdens de dril door de angst om de gehaakte vis te verspelen.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten