Boerenkarper deel 3

Dinsdag 9 augustus

Om de succesvangsten te delen heb ik met mijn pa afgesproken om nog meer boerenkarpers uit het Beemster nat te trekken. Aldus geschiedde. Maar natuurlijk niet zomaar en niet zonder enige obstakels. Eerst even een plaatje van het gebruikte aas dat in de Beemster voor wonderen zorgt.
De kikkererwten gaan op de hair en twee piertjes op de haak. Eerst een handje pluimvee legkorrels op de stek en de beer gaat los.

Eerst vier stekken aangemaakt met de korrels en een 6-tal kikkerwten. Al snel trok mijn dobber weg waarna ik een ongeveer 15 cm lange blankvoorn haakte die de nodige zwarte stippen op zijn lijf had. Vervolgens trok de dobber van mijn pa weg en werd ie door mij gemaand aan te slaan. Een karper werd gehaakt maar schoot al snel los. Dit gebeurde vervolgens nog een tweede maal waarna ik aan de beurt was om een mooie polderschub (50 cm)  te landen.
Een mooie donkere kop en een verassend kleurige oranje anaal en staartvin.

Naar aanleiding van een Youtube filmpje en gerelateerde reacties over het duimen van karpers heb ik dit zelf ook gedaan. Het is inderdaad waar dat karpers volledig rustig worden zodra je een vinger of duim in hun bek steekt. Dus mocht de karper die gelandt wordt niet volledig uitgedrild zijn dan is dit een goeie methode om deze sterke rakkers in bedwang te houden.

Omdat na het vangen van mijn karper de stek nogal heftig was beroerd zijn we op de twee andere aangemaakte stekken gaan vissen. Hier haakte ik een bijzonder zware brasem die ik met de hand landde om vervolgens terug te lopen naar de eerste stek want hier was mijn pa een driftige boerenkarper aan het drillen. De eeste karper voor mijn pa op wat uiteindelijk zijn hotspotstek bleek te worden, want hij was hier uiteindelijk niet weg te trimmen. Mijn brasem had ik even in het schepnet geplaatst, om later een foto te maken, met het idee om de karper bij de brasem in het net te scheppen. Omdat de dril enige tijd duurde liet ik de brasem per ongeluk tijdens het landen van de karper er rustig uitzwemmen. Geen foto dus. Wel het eerste plaatje van mij pa met z'n eerste boerenkarper.
Het zou zeker niet de laatste zijn want hij ving welgeteld 3 karpers op zijn stekkie.
De tweede (49 cm).
En de derde (50 cm).

Om te voorkomen dat we zijn hotspot helemaal plat zouden vissen hebben we verder op in de sloot nog een drietal stekken aangemaakt. Oja, ik verspeelde na de tweede karper van mijn pa nog een karper die direct na aanslaan in een tak vloog en zich direct vast zwom. Er was geen beweging in te krijgen. De karper was zichtbaar aan de overvlakte maar de lijn zat onderwater muurvast in een tak. Uiteindelijk heb ik de lijn stuk getrokken waarbij de karper zichtbaar rustig weg kon zwemmen.
Na pa z'n derde karper was ik aan de beurt om de grootste van deze ochtend te vangen. Een polderknol van 51 cm, welgeteld 1 cm langer dan de anderen ;-).
Deze karper was iets bleker dan de eerder gevangen karpers en had aan één zijde nabij de staartvin een oud litteken. Maar net zoals alle overige karpers die hier gevangen zijn blaken de karpers hier van de gezondheid.
Uiteindelijk natuurlijk nog even geprobeerd op pa's zijn hotspot waarbij ik een paar meter daar vandaan nog een karper (43 cm) te grazen nam.
Perfecter dan dit laatste exemplaar zijn ze er niet!
Het was weer top in de Beemster en bijzonder leuk om deze ervaring met mijn pa te delen.

Grtx,

FER


Geen opmerkingen:

Een reactie posten