Bellen

Zondag 17 juli

Inge was aan het feesten in Gent, Alex druk met z'n I-pod en Mirjam samen met vriendin Floor druk met de Schleich paarden. Na een lekker ontbijt met croissants en aardbeien waren de voorspelde buien nog niet gearriveerd dus hoorde ik de 'call of nature'.

Op de fiets de wijk in met één hengel uigerust met dobber, landingsnet, schaartje, loodjes, doekje, pluimvee legkorrels, prikkertje om de kikkererwten op de Korum hair te bevestigen en wat kleine mestpiertjes. Na het afstruinen van een lange sloot met inhammen op bellensporen bleek er weinig tot geen activiteit van azende vis. Bij het begin van deze sloot had ik wat legkorrels en wat kikkererwten gevoerd op een stekkie dat ik telkens voer als ik langs kom. Uiteindelijk hier weer naar terug gefietst om hier mijn geluk te beproeven.
Een gezinnetje rietkippen hadden zich genesteld op een drijvende wilgentak wat een mooi plaatje was.

De jonkies hebben al een rood snaveltje en zijn voor de rest helemaal zwart terwijl de ouders mooie roodgele snavels hebben en witte staartveren. Natuurlijk gingen ze er vandoor en zaten de jongen vervolgens aan de overkant op de plompenbladeren te wachten totdat hun ouders lekkers kwamen brengen. Eén van de twee ouders had een paar legkorrels ontdekt op de plompenbladeren vlak bij mijn dobber. Heel irritant want hij/zij bleef maar terug komen om te checken of er nog iets te halen was terwijl deze vogels normaal hartstikke schuw zijn.
Na een half uurtje was ik dit behoorlijk zat en ook omdat er een redelijk grote vis vandoor ging op het moment dat die kip weer kwam buurten. Dan maar op de fiets naar een andere sloot.

In de sloot van de wijk waar ik woon bleek bij het rooster, dat onder de weg doorloopt, enige stroming te staan. Waarschijnlijk wordt er water vanuit de ringvaart de wijk in gepompt. Hier was veel, heel veel kleine vis aan het azen. En ook waren er geregeld grote bellen zichtbaar. Nu betekent het zeker niet dat alle bellen die je ziet vis is, aangezien ik na een paar bezoeken van een zelfde sloot telkens grote bellen zie op dezelfde plekken. Dit is geen vis maar moerasgas dat spontaan vrijkomt. Sommige plekken zijn zo constant dat het wel geisers lijken uit het Yellowstone park. Bellen zijn pas interessant als ze een beetje gespreid ontstaan en van grootte verschillen. Op deze stek bij het rooster kwamen bellen vrij door de stroming omdat het hier meestal stilstaand water is.

Iets naast de stroming heb ik mijn dobber gelegd. Voor mijn gevoel moest er wel iets gebeuren vanwege alle azende kleine vis. Ook grotere vis zou hierdoor aangetrokken moeten worden. En ja hoor, na een kwartier trok de dobber prachtig schuin weg. De vis werd gehaakt en ging er als een speer vandoor. Enigzins bang voor de takken die hier veelvuldig in het water liggen, liet ik de karper bewust 20 meter draad van mijn molen trekken zodat hij zich niet in de takken kon vast zwemmen. Ook omdat ik vanaf de locatie waar ik viste de vis niet kon landen vanwege de hoogte, moest ik 'm wel die kant op dirigeren. Drillen en tegelijkertijd je landingsnet mee sjouwen is niet echt makkelijk en dat was blijkbaar te zien. Een jongen van een jaar of tien bood spontaan aan om me te helpen waar ik dankbaar gebruik van maakte. Hij heeft de karper vervolgens netjes geschept maar kon 'm vanwege het gewicht niet uit het water krijgen. Super leuk natuurlijk en hij heeft ook nog de foto's voor me geschoten.
Bij de 60 cm lange karper zat geen schub verkeerd en hij had hele heldere ogen. Op de foto zie je op de achtergrond de kade en het rooster waar ik stond te vissen.
Mijn hulpie was overigens van plan om zelf ook te vissen met een bamboo hengel. Leuk, zijn we allemaal niet zo begonnen. Ik heb 'm vertelt hoe hij het beste een broodpluimpje kon maken want met de balletjes brood die hij in eerste instantie op zijn haakje deed was ie alleen maar aan het voeren. Daarnaast heb ik ook nog een voerstekkie voor 'm gemaakt en ging ie vangen als een tierelier.

Uiteindelijk waren de buien gearriveerd en was het tijd om naar huis te gaan. Zo heeft het struinen en observeren toch weer een mooie karper in het net gebracht.

Grtx,

FER

1 opmerking:

  1. Leuk dat jullie elkaar konden helpen! Prachtige karper FER. Groot zat ;)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen