Lente kriebels

19-03-2011
Zoals het bij een ieder gaat, geeft het eerste echte lenteweer de kriebels. Iedereen wordt vriendelijker en vrolijker, zo ook de visser. Na het roofvisseizoen zijn we allen benieuwd wanneer de witvissen en de karpers weer lekker actief worden om ons weer veel plezier te geven achter een kromstaande hengel. Dus ik ben ook het water in mijn wijk afgestruind op zoek naar vis activiteit en mooie visstekken om de voor dit jaar gewenste 50 plus Zeelt op het droge te kunnen trekken. Van sloot tot sloot was de helderheid van het water heel verschillend maar over het algemeen was de zichtbaarheid minstens 50 cm. In een sloot waar ik geen grote Snoek verwachte stoof een mooie vette Snoek van minstens 80 cm onder mijn voeten uit de kant weg. Een prachtige volgevreten bak. Hiervan natuurlijk een aantekeningetje gemaakt op de harde schijf om deze, als het weer mag, te vangen.

Opvallend was dat er veel 10 cm grote blankvoorntjes aan de oppervlakte zwommen en genoten van het zonnetje. Grote vis of activiteit hiervan heb ik niet gezien. In ieder geval heb ik op een aantal mooie stekken de nodige zoete maïs en blokjes ham gedeponeerd om de vissen aan dit aas te laten wennen en hun dagelijkse route hierop aan te passen. Binnenkort hoop ik na een aantal voersessies hiervan de vruchten te plukken.

Om te checken of de vis hongerig was en welke vissen er momenteel bij mij in de sloot zwemmen ben ik even aan het Torrenpikken geweest. Met een mooi ultralicht hengeltje, een zinkende duivenveren dobbertje en haakje 14 beaast met een klein mestpiertje heb ik een aantal Blankvoorns, Kolblei’s en Baarsjes gevangen. Leuke bezigheid om zo de eerste witvisjes en Baarsjes van het jaar te vangen. Opvallend was dat er tussen de gevangen baarsjes een baarsje van ongeveer 7 cm was die een gigantische buik had. Hoogstwaarschijnlijk vol met kuit.





 
Ik wist niet dat zo’n klein Baarsje al geslachtsrijp kon zijn en vraag me nu ook af na hoeveel jaar een Baars voor nageslacht kan zorgen. Na een snelle check via internet blijkt dat de mannetjes al na 2 jaar en de vrouwtjes al na 3 jaar voor de voortplanting van de soort kunnen zorgen.


Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten