Stormachtig prachtig


05-02-2011

Een temperatuurtje van boven de 10°C midden in de winter veroorzaakt natuurlijk een pittig windje. Zeg maar gerust stormachtige wind. De luchtdruk was de afgelopen dagen vanwege een aantal hoge drukgebieden redelijk constant waardoor de omstandigheden, d.w.z. de temperatuur, de wind en de luchtdruk optimaal waren om de roofvissen te belagen. Nou ja, de wind was een beetje teveel van het goede. Vanwege de giga wind i.p.v. de fiets maar de auto gepakt om de sloot tussen de Kooimanweg en de Beemster ringvaart, oftewel de Westerdraaij, af te struinen. Op een T-splitsing in deze sloot had ik bij een voorgaande sessie een aanbeet van een Snoek gezien. Toen miste deze Snoek op een haar na mijn kunstaas en zag ik zijn grote flank wegdraaien. Wetende dat hier een Snoek staat ben ik begonnen op deze stek.
Eerst de eenden weggejaagd maar de waterhoentjes bleven geïnteresseerd in mijn plug maar doken ‘m gelukkig niet na. De Snoek had waarschijnlijk net nog goed getafeld want er gebeurde helemaal niets terwijl ik toch heel vakkundig het kunstaas tussen de takken door manoeuvreerde. Natuurlijk, maar zeker met deze storm, was de Fat Fooler mijn voorkeur. Door zijn beperkte lengte en relatief zwaar gewicht was dit kunstaas nog redelijk goed te besturen en kon ik ‘m daar, met windje mee, neerleggen waar ik wilde.

Bovenstaand, een door de vele aanbeten zwaar gehavende Fat Fooler.
De slootkant aan de overzijde van de sloot was volledig begroeit met struiken en bomen die iets over de sloot heen hingen. Prachtige stekken voor een Snoek om zich in de schaduw daarvan te verbergen. Natuurlijk wil je de plug zo dicht mogelijk en het liefst onder deze bossage werpen maar dat vereist opperste concentratie en behoorlijke stuurmanskunsten, met of zonder wind. Voor mijn gevoel kon het niet anders dan dat de Snoeken vandaag los waren vanwege de weersomstandigheden. Maar er gebeurde helemaal niets. Door de harde wind was een eventuele kolk trouwens ook niet goed waar te nemen. Na drie kwart van de sloot af gelegd te hebben gebeurde er dan toch iets. De knal of het kunstaas was droog, anders dan bij een normale aanbeet. Dat het vis was was eigenlijk gelijk duidelijk want een log gewicht was voelbaar en begon direct tegen te werken. Sterk en kopschuddend kwam de vis aan de oppervlakte en bleek een Snoekbaars van formaat te zijn. De plug was helemaal gepakt en hing met de middelste haak keurig aan de zijkant van zijn bek. Furieus ging deze Snoekbaars te keer en bleef maar schudden met zijn sterke kop waarbij ik toch behoorlijk bang was deze dikke vis te verspelen. Uiteindelijk lag ie of zij uitgeblust aan de kant en kon ik zijn lijf met massieve kop m.b.v. de kieuw greep uit het water tillen. Statief te voorschijn getoverd en vervolgens deze prachtige ongeschonden vis op gevoelige plaat vast gelegd. Leipe shit ouwe!

Waar één Snoekbaars ligt, liggen er meerdere wordt beweerd. Dus ben ik verder gegaan op deze hotspot, maar hierbij wist ik dan toch uiteindelijk een mooie overhangende struik te strikken. Bij het los trekken van de plug brak mijn topdeel van mijn hengel compleet af. De hengel waar ik mee viste was al een samengestelde hengel van twee verschillende hengels waardoor het topdeel dieper over het onderdeel schoof waardoor hij dan ook op dit punt afbrak. Hengel stuk sessie klaar, terug naar huis.

Thuis heb ik de trap afgeschilderd maar dit ging sneller dan verwacht. Dus….. in de auto gestapt met een nieuwe hengel en dezelfde sloot vanaf de andere kant  bevist waar ik nog niet was aanbeland. Hier ligt middenin een mooi eilandje begroeit met wat riet en overhangende struiken. Potentiële hotspots. Maar er gebeurde geen ene ruk. Tot 30 meter voorbij het eilandje. De langzaam geviste Fat Fooler werd bruut gegrepen en een mooi getekende Snoek werd geland. Statiefje, fotootje en weer terug het water in.
                                    
Al met al een mooi en verassend resultaat in een nog niet eerder beviste sloot. En natuurlijk moet ik hier toch nog een keer terug om de Snoek die op de T-splitsing staat te vangen en de Snoekbaars vrienden en vriendinnen.

Grtx,

FER

Geen opmerkingen:

Een reactie posten